Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Fullt hus på lyntogdebatt

Nærmere 200 personer deltok på Framtiden i våre henders frokostdebatt om lyntog. Hallgeir Langeland (SV), Nikolai Astrup (H), Bård Hoksrud (Frp) og Arild Hermstad (Framtiden i våre hender) ble ikke enige om lyntog er noe å satse på.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Nærmere 200 personer deltok på Framtiden i våre henders frokostdebatt om lyntog. Hallgeir Langeland (SV), Nikolai Astrup (H), Bård Hoksrud (Frp) og Arild Hermstad (Framtiden i våre hender) ble ikke enige om lyntog er noe å satse på.

oversikt500Full sal på Hotel Continetal i Oslo. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)

Lyntog har preget samfunnsdebatten den siste uken etter at høyhastighetsutredningen la fram sin rapport om lyntog i Norge. Denne utredningen var også grunnen til at Framtiden i våre hender arrangerte frokostdebatt om lyntog, hvor det blant annet ble spurt om lyntog er noe vi må bygge for å kunne nå klimamålene våre.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, er utålmodig etter å få bygget lyntog i Norge. Det kom også klart fram i debatten.

– Lyntog vil medføre klimagassutslipp i en byggeperiode, og det vil ta noen år før det blir en klimagevinst. Men hva er alternativet? Vi kommer til å reise også i framtiden. Bil og fly vil aldri kunne bli klimanøytraltover lange avstander, men lyntog kan bli det, sa Hermstad.
Bilavgifter og bompenger finansierer. Avinor finansierer flyplasser ved at vi kjøper brennevin på taxfree-butikken. Jernbanen har kun Sigbjørn Johnsen.Tenk på det!                             Hallgeir Langeland (SV)

Han fikk ikke støtte av Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet. Hoksrud gjentok at lyntog i Norge er ren fantasi, og at så stort prosjekt aldri vil kunne bli realisert. Hoksrud ønsker å oppgradere dagens jernbane, men ikke til mer enn 250 km/t, da vil kostnadene eksplodere, ifølge Hoksrud.

Hallgeir Langeland fra Sosialistisk Venstreparti har jobbet for lyntog i hele sin politiske karriere. Langeland er glad for at det nå endelig har kommet en stor utredning om lyntog i Norge, men stiller spørsmålstegn ved en del av funnene i rapporten. Blant annet ved miljø- og klimaregnskapet og prisen som har blitt lagt fram. Langeland påpekte også at jernbanen har blitt diskriminert i alt for lang tid.

– Bilavgifter og bompenger finansierer. Avinor finansierer flyplasser ved at vi kjøper brennevin på taxfree-butikken. Jernbanen har kun Sigbjørn Johnsen.Tenk på det, sa Langeland.

panel500Arild Hermstad, til venstre, Bård Hoksrud, Nikolai Astrup, Hallgeir Langeland og møteleder Aslak Sira Myhre. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)

Nikolai Astrup ville ikke gi noen klare svar om lyntog, for han og Høyre er det viktigste å bygge Intercity-tog på Østlandet og få pendlere og gods over på bane. Han mente også det var viktig å få fram at tog aldri vil kunne erstatte bil, og at vi heller må få bilene til å forurense mindre.

Johan Pettersen fra Misa innledet debatten med å redegjøre for klimaregnskapet som har blitt brukt i høyhastighetsutredningen. Han fortalte blant annet at for strekninger med mye tunneler som må bygges vil det ta lang tid før de går i pluss i klimaregnskapet.

Aslak Sira Myhre, daglig leder for Litteraturhuset, var debattleder, og Sira Myhre var svært ivrig på å få svar på når han kan forvente å ta tog fra Oslo til hjembyen Stavanger uten å måtte bruke hele dagen. Sira Myhre er trygg på at han ikke er den eneste som ønsker å gjøre det.

– Mange ønsker å ta miljøvennlige valg, men det er ikke alle som ønsker å flytte til gård i Troms og strikke sine egne klær. Derfor må politikerne legge til rette for at vi kan ta miljøvennlige valg i hverdagen, blant annet når vi skal reise. I dag finnes det ikke alternativer til å ta fly mellom de største byene i Norge, sa Sira Myhre.

Debatten om lyntog er en serie i Framtiden i våre henders frokostdebatter. Debattene blir støttet av Miljøverndepartementets Klimaløftet. Neste debatt blir i mars, og da er temaet mat.

Frokostdebattene er støttet av
klimaloftet Logo stor

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!