Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Fergefri E39 er uansvarlig klimapolitkk

Regjeringens storsatsing på E39 henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til større utslipp, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.
Regjeringens storsatsing på E39 henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til større utslipp, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Regjeringen presenterte 7. mars en stor lekkasje fra Nasjonal transportplan som legges fram i april. De vil bruke 150 milliarder kroner på ny fergefri motorveg mellom Kristiansand og Trondheim. Motorvegen skal stå klar om tjue år.

- Det er trist at regjeringen ønsker å gjøre en motorvei til sitt store samferdselsprosjekt. Det henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til at utslippene går opp og ikke ned, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

  • Les mer om hva Arild Hermstad og resten av miljøbevegelsen mener om E39 her.

Han krever nå at regjeringen tar klimaforliket på alvor og prioriterer jernbane foran motorvei i Nasjonal transportplan som skal legges fram i april.

- Klimagassutslippene i transportsektoren har vokst med nesten 20 prosent de siste ti årene. Den eneste måten regjeringen kan redusere utslippene på er å prioritere jernbane foran nye motorveier, sier Hermstad.

Hovedproblemet med motorvegsatsingen er at den vil øke antallet biler på veiene. Den eneste måten å kutte klimagassutslippene i transportsektoren er å overføre transport fra bil og fly, til jernbane, kollektivtransport og sykkel.

Framtiden i våre hender mener regjeringen burde satse på opprustning og trafikksikring av veinettet, heller enn nye store motorveier.

- Dessuten er vi urolige for at Regjerningens satsing på veg skal gå på bekostning av togsatsingen, sier Hermstad.

Framtiden i våre hender jobber for at Norge skal bygge ny og konkurransdyktig jernbane, både i byområdene og mellom de store byene i Sør-Norge.

- Det hadde vært en historisk samferdselssatsing Norge kunne vært stolte av, mener Hermstad.

  • Les også felleskronikk om høyhastighetstog fra Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet og Natur og ungdom.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 28.000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -

Relaterte artikler