Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Elsykkel gjør deg sprekere

Ny rapport viser at en liten el-motor på sykkelen gjør deg sprekere.
Rashid Nawaz var deltaker i prosjektet Elsykkel for et bevegelig liv. Her sykler han med sønnen på vei til barnehagen. (Foto: Astrid Bjerke)
Rashid Nawaz var deltaker i prosjektet Elsykkel for et bevegelig liv. Her sykler han med sønnen på vei til barnehagen. (Foto: Astrid Bjerke)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Ny rapport viser at en liten el-motor på sykkelen gjør deg sprekere.

I 2014 gjennomførte Framtiden i våre hender prosjektet Elsykkel for et bevegelig liv hvor vi rekrutterte 23 elsykkelambassadører fordelt på Oslo og Tromsø. Femten av deltakerne vi søkte var personer som av ulike grunner ikke fikk vært nok fysisk aktive i hverdagen. De resterende åtte deltakerne var folk som kunne tenke seg å bytte ut bilen med en elsykkel på hverdagsreisene sine.

Samarbeid med Transportøkonomisk Institutt om datainnsamling

Vi fulgte deltakerne i prosjektet fra mai/juni til oktober og med hjelp fra Transportøkonomisk Institutt samlet vi inn data fra deltakerne både om hvor mye de syklet og om det fysiske aktivitetsnivået deres. Resultatene var, ikke uventet, svært positive.

Entusiastiske elsyklister


Klikk for større bilde
Det viste seg at de aller fleste deltakerne i prosjektet ble entusiastiske elsyklister som begynte å bruke elsykkelen til alle mulige hverdagsformål. De syklet mye oftere enn tidligere og de syklet lengre avstander enn før. Sykkelbruken øker umiddelbart med en gang deltakerne får elsykkelen, men fortsetter å øke etter 1-2 måneder. Den siste målingen ble foretatt på sensommeren/høsten og da avtar syklingen noe igjen, selv om den fortsatt holder seg mye høyere enn før de fikk elsykkelen.
Totalt sett øker sykkelandelen for deltakerne fra 9 % til 68 % på det meste.

Økning i sykkelbruken

antall kilometer syklet1
Klikk for større bilde
Ser vi på antall kilometer syklet er økningen formidabel, særlig blant gruppen som ble rekruttert for å bytte ut bilen med elsykkel. Denne gruppen øker på det meste det gjennomsnittlige antall kilometer syklet fra 7 km til 126 km per uke. Men også de lite fysisk aktive tidobler sykkelbruken eller mer i antall kilometer syklet per uke.

Økning i fysisk aktivitetsnivå

antall kilometer syklet1
Klikk for større bilde
Selv om sykkelaktiviteten til deltakerne var imponerende, var nok kanskje resultatene som handlet om fysisk aktivitetsnivå mer overraskende. En elsykkel har tross alt, i motsetning til vanlige sykler, en liten hjelpemotor som gjør det enklere å sykle. Men i dette prosjektet ser vi at deltakerne oppgir at de får mer treningseffekt av elsyklingen sin enn de fikk av sykling tidligere. Og det er kanskje ikke så rart når mengden sykling øker såpass mye og den stillesittende bilen blir byttet ut.

Klikk for større bilde
Det kan også se ut som om elsyklingen påvirker det generelle fysiske aktivitetsnivået, fordi deltakerne øker det fysiske aktivitetsnivået sitt jevn gjennom hele prosjektperioden.

Smitteeffekt

Elsykling viser seg også å være ganske smittsomt. Mange deltakere forteller at venner og kjente har begynt å elsykle etter at de fikk prøve sykkelen deres. Det lover godt for miljøet og folkehelsa.

pdf Elsykkel for et bevegelig liv (578 KB)

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler