Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

400 milliarder billigere enn påstått

Å bygge høyhastighetstog blir billigere enn høyhastighetsutredningen gir inntrykk av.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Å bygge høyhastighetstog blir billigere enn høyhastighetsutredningen gir inntrykk av.

mann togNæringslivet og næringsforeninger i Norge ser på høyhastighetstog som en viktig og god investering.

Etter at høyhastighetsutredningen ble lagt fram i vinter har et prisanslag på 1000 milliarder versert i en del miljøer. Motstandere har brukt tallet flittig når de har argumentert mot nye jernbanespor i Norge.

Framtiden i våre hender er blant dem som har sagt at dette kostnadsanslaget er urealistisk høyt. I Dagsavisen støttes dette av daglig leder i Norsk Bane Jørg Westermann.

– 1000 milliarder er en kortslutning, sier han.

Jernbaneverker og Samferdselsdepartementet innrømmer også at tallbruken har vært misvisende. Et anslag på 400-600 milliarder kroner er mer realistisk.

– Denne innrømmelsen har vi ventet på. Regnestykkene i høyhastighetsutredningen er misvisende. For det første er tunnelandelen urimelig høy, og måten det er lagt opp til at tunnelene skal bygges er ekstremt fordyrende. I tillegg har de samfunnsøkonomiske analysene undervurdert passasjeroverføringspotensialet fra fly, og ikke minst mulighetene nye jernbanelinjer vil gi til godstransportørene, sier rådgiver i Framtiden i våre hender Marit Kristine Vea.


Fredag 11. mai arrangerte en sammenslutning av næringsforeninger i Sør Norge og Norsk Bane en konferanse om lyntog. Der ble alternative traséforslag og kostnadsoverslag presenteret. Framtiden i våre hender deltok på konferansen, og leder Arild Hermstad holdt en innledning om klimaeffektene av raske tog i Norge.



Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -