Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

– Bare lyntog kan bli klimanøytralt

Om det tar 20, 30 eller 60 år før lyntog blir klimanøytralt, spiller liten rolle. Det fordi alternativene, fly og bil, aldri kan bli klimanøytrale.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Om det tar 20, 30 eller 60 år før lyntog blir klimanøytralt, spiller liten rolle. Det fordi alternativene, fly og bil, aldri kan bli klimanøytrale.

arild-tog-500-360-skarpArild Hermstad er sikker i sin sak: Lyntog er det beste alternativet til langdistansetransport i Norge. (Foto: Lillian Andersen)
Ifølge en lekkasje fra Høyhastighetsutredningen, presentert av NRK, vil det ta 60 år før lyntog vil være klimanøytralt. Det fordi 57 prosent av banen må gå i tunnel, og all sprenging og produksjon av sement, stål og borttransportering av fjellmasse gir CO2-utslipp. 60 år står imidlertid i sterk kontrast til andre omfattende rapporter som har kommet fram til at lyntog vil være klimavennlig om 25 år.

– Uansett om det tar 20, 30 eller 60 år, så er det ingen tvil om lyntog er en god innvestering for klimaet. Alternativet til lyntog er at vi fortsetter å fly på tvers og langs av Norge, og at godstransporten vil fortsette å gå veiene. Verken fly eller biler går på luft og kjærlighet, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Hermstad er klar på at lyntog er det eneste alternativet som kan bli klimanøytralt.

– Vi må tenke langsiktig, og målet er å bygge infrastruktur som i framtiden skal være klimanøytral. Når det gjelder transport over lange avstander, er det kun lyntog som kan inngå i et nullutslippssamfunn, sier Hermstad.

Han får støtte av Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden.

– 60 år er ikke nødvendigvis lang tid i et klimaperspektiv. Bergensbanen feirer snart 140 år og er fortsatt i full drift med de samme tunnelene som da banen åpnet i 1883 etter at Venstre fikk vedtatt prosjektet. Lyntog er også et prosjekt for framtida, og da kan vi ikke stoppe klokka etter 60 år. Disse traséene skal ha trafikk i alle fall langt ut i neste århundre, sier Tenden.

Arild Hermstad ønsker klimadebatten rundt lyntog velkommen, men han synes det er rart at klima ikke er en del av debatten når det gjelder utbygging av Gardermoen.

– Dersom det var et krav om at Gardermoen skulle vært et klimavennlig prosjekt om et visst antall år, ville flyplassen aldri blitt bygget eller utbedret. Rett og slett fordi en flyplass ikke vil kunne gå i pluss når det gjelder klima. Det samme gjelder bygging av motorveier, sier Hermstad.

At lyntog er en klimavinner støttes også av en ny rapport fra den internasjonale jernbaneunionen UIC. Den viser at høyhastighetstog er suveren klimavinner i transportsektoren blant annet fordi klimafotavtrykket ved bilturer er opptil 14 ganger større enn ved reiser med høyhastighetstog. En rekke ledende fagmiljø har brukt flere år på denne rapporten.

25. januar legger Høyhastighetsutredningen fram sin rapport om lyntog i Norge, og etter det skal politikerne ta stilling til om dette er noe en bør satse på i Norge.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -