Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

DNB går frem, to sparebanker på bunn i Etisk Bankguide

Etisk bankguide har nå fått tre nye banker og oppdaterte resultater. Sbanken (tidligere Skandiabanken), Gjensidige og Sandnes Sparebank er nykommerne. Sjekk hvordan din bank rangeres på etikk og miljø.
Etisk bankguide har nå fått tre nye banker og oppdaterte resultater. Sbanken (tidligere Skandiabanken), Gjensidige og Sandnes Sparebank er nykommerne. Sjekk hvordan din bank rangeres på etikk og miljø.
Rangering av bankene på miljø og etikk.
Klikk for større bilde.

Etisk bankguide er et samarbeid mellom Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet, der bankenes arbeid med etikk og bærekraft undersøkes etter internasjonale kriterier. Det er andre gangen at guiden utarbeides i Norge.

– Det hjelper å gå bankene etter i etikksømmene, for nesten alle bankene har skjerpet seg, og skårer høyere enn i fjor på årets undersøkelse, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. Det er særlig på våpenhandel, menneskerettigheter og arbeiderrettigheter hvor bankene har skjerpet seg. Men det gjenstår fortsatt mye, sier Bakken Riise. Hun er særlig bekymret for bankenes policy på klima- og miljøforvaltning, og på åpenhet og skattespørsmål.

Storbanker på vei opp
Cultura Bank og Storebrand tar topplasseringene også i årets Etiske bankguide. KLP gjør et solid hopp, fra 65 til 72 poeng, og beholder dermed bronseplassen. Nykommeren Sbanken plasserer seg på en fin fjerdeplass. DNB har tatt grep og hopper fra 40 til 60 poeng, og rykker dermed forbi Nordea som står på stedet hvil med 45 poeng. Danske bank klatrer noe, fra 28 til 42 poeng. Sparebanken Midt-Norge bykser fra 7 poeng i fjor til 59 poeng i år, og står dermed for den største forbedringen.

Sparebank jumboer
Det er to sparebanker på Vestlandet som havner på bunn av årets Etiske bankguide: Sandnes Sparebank og SR-bank.
– Sparebanken Midt-Norge har bevist at det er mulig for sparebankene å prioritere etikkarbeidet høyt, derfor er det skuffende at mange av de store sparebankene fortsatt ikke bryr seg, sier Anja Bakken Riise.

Enklere å være etisk forbruker

Etisk bankguide gjør det enkelt for forbrukerne å sjekke om banken de har valgt er opptatt av etikk og bærekraft.
– For forbrukere på jakt etter en ny bank, er Etisk bankguide et verktøy som raskt viser hvilke banker som søker å unngå å plassere kundenes penger i uetiske prosjekter, sier Randi Flesland som er direktør for Forbrukerrådet.
Manglende etiske prioriteringer kan straffe seg på sikt, for moderne bankkunder er opptatt av mer enn renter.
– Bankkundene legger stadig mer vekt på etikk og bærekraft, og kundene forventer at banker og forsikringsselskaper tar etiske hensyn når de investerer eller låner ut, sier Flesland.

Etikk med et klikk
Etisk bankguide gjør det lett for skuffede kunder å sende melding til banken sin. Hvis banken svikter sitt ansvar for etikk og bærekraft, kan misfornøyde kunder også klikke på knappen «Bytt bank», der de får hjelp til å flytte kundeforholdet til en bank som tar etikk på alvor.
– Ofte sitter det langt inne å bytte bank. Derfor har Etisk bankguide en knapp, der folk med et klikk kan gi tilbakemelding om de er misfornøyd med etikkarbeidet hos egen bankforbindelse. Det er også mulig å klikke seg til en ny bankforbindelse, sier Flesland.
– Målet med etisk bankguide er et «kappløp mot toppen». Bankene kan bli en drivkraft for å skape et rettferdig og miljøvennlig samfunn, og vi gir dem gjerne et dult på veien. At de i løpet at et år har styrket sine retningslinjer for etikk og bærekraft såpass mye, tyder på at vi beveger oss i riktig retning. Det er veldig oppløftende, sier Anja Bakken Riise som er leder av Fremtiden i våre hender.

Besøk Etisk bankguide
Rangering av bankene på miljø og etikk.
blog comments powered by Disqus