Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Kjøttdisk på Coop-butikk

Coop Obs er Norges største kjøttpusher

Kiwis markedsføring lever opp til egne intensjoner om å være Norges grønneste matvarekjede, mens Coop Obs er den største kjøttpusheren.

Kiwis markedsføring lever opp til egne intensjoner om å være Norges grønneste matvarekjede, mens Coop Obs er den største kjøttpusheren.

Vi har gått gjennom alle ordinære kundeaviser til fem av de største dagligvarekjedene i Norge fra uke 1 til 40/41 i 2020, og kartlagt hvor stor annonseplass som er satt av til kjøtt, sjømat, frukt- grønt og vegetarmat.

Du kan se hele oversikten her

Kiwi er grønnest

Kundeavisene domineres av annonser for kjøtt. Dernest kommer frukt, grønt og vegetar, mens fisk får minst annonseplass. Det er imidlertid store forskjeller kjedene imellom.

Kiwi annonserer nesten like mye for kjøtt som for frukt, grønt og vegetar. Kiwi har med dette økt denne typen annonser betydelig fra 25 prosent i 2016 til 37 prosent i år. Kiwi er også den av kjedene som annonserer minst for kjøttprodukter.  

Kjøttpusheren Coop Obs

Coop Obs er den største kjøttpusheren, hos dem utgjør kjøttannonsene hele 57 prosent av annonsene for mat.

Coop Obs har også flest annonser av typen: «Kjøttdeig: 3 for 60», «Grillkjøtt ta 3 betal for 2», «Knallpriser på store pakker», «Kjøttpålegg: 4 for 100» og «Kjøtt er husmannskost og norsk tradisjonsmat». Hos Coop Obs utgjør annonsene for frukt, grønt og vegetar bare 28 prosent, dvs. halvparten av plassen kjøttannonsene får.  

I kundeavisene til Coop Extra, Meny og Rema 1000 får også kjøttannonsene betydelig større plass enn annonsene for frukt og grønt.

kjottpusher graf 2020

Fisk er lavt prioritert av alle

Annonser for fisk og fiskeprodukter får minst plass i alle kundeavisene.

I kundeavisene til Kiwi, Coop Extra, Meny og Rema 1000 ligger markedsføring av fisk på mellom 22 og 25 prosent av matannonsene. Hos Coop Obs utgjør annonser for fisk bare 16 prosent.

Nye vegetarprodukter

Det er gledelig at alle kjedene stadig får nye vegetarprodukter i sitt sortiment, av typen veggisnuggets, vegetarpølser, grønnsaksburgere, blomkålris, og lignende.

I tillegg annonserer de for oppskrifter som for eksempel «Slik griller du grønnsaker», vegetartaco, og vegetar-grillspyd. Men slike annonser har foreløpig svært liten plass i alle kundeavisene.

Kjøttforbruket går ned

For miljøet er det viktig at vi spiser mer plantebasert og mindre kjøtt. Å produsere kjøtt gir betydelig høyere klimagassutslipp, er mer energikrevende, arealkrevende og vannkrevende enn å produsere vegetabilsk mat.

Miljødirektoratets rapport Klimakur 2030 viser at det er mulig å halvere klimagassutslippene i ikke-kvotepliktig sektor, hvis vi endrer kostholdet, spiser mindre rødt kjøtt og kaster mindre mat. I tillegg anbefaler helsemyndighetene redusert kjøttforbruk av helsemessige hensyn.

I følge Animalia har kjøttforbruket her i landet har gått litt ned de to siste årene, noe som er svært gledelig. I de senere årene har også flere av matvarekjedene lansert en rekke nye vegetariske alternativer i sine butikker. Men matvarekjedene følger ikke opp den positive utviklingen i sine reklameaviser.

Endring siden 2016

Når vi sammenlikner annonsering i kundeavisene i 2020 med det vi fant i kundeavisene i 2016, ser vi at Kiwi også har hatt den beste utviklingen, sammen med Rema 1000, når det gjelder prosentvis økning av frukt og grønt annonser.

Rema 1000 kom på sisteplass i 2016-undersøkelsen, så de har dermed tatt grep om sin annonsering og hatt en bra økning av frukt, grønt og vegetar i sine kundeaviser. Utgangspunktet i 2016 var imidlertid så dårlig at Rema 1000 fortsatt er dårligst av alle fem kjedene i vår undersøkelse når det gjelder annonsering av grønn mat.

Coop Obs har hatt en liten økning, mens både Meny og Coop Extra har redusert annonseplassen for grønne matvarer. Så her har matvarekjedene en betydelig forbedringsjobb å gjøre.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!