
Tekstilarbeiderne er VMs tapere
Adidas og Nike betaler rekordhøye sponsorbeløp til fotballspillerne, men nekter å betale levelønn til tekstilarbeiderne som syr fotballklærne. Det kommer fram i ny Clean Clothes Campaign-rapport.


Adidas og Nike betaler rekordhøye sponsorbeløp til fotballspillerne, men nekter å betale levelønn til tekstilarbeiderne som syr fotballklærne. Det kommer fram i ny Clean Clothes Campaign-rapport.
I løpet av det siste tiåret har sponsorbeløpene doblet seg. Men arbeidslønnen i leverandørkjeden følger ikke denne økningen.
Under halvparten får levelønn
Clean Clothes Campaign-rapporten sammenligner dagens produksjonskostnader for Nike og Adidas sine sportssko med de som ble produsert for 25 år siden. Andelen av disse kostnadene som ender hos arbeiderne er nå 30 prosent lavere enn i begynnelsen av 1990-tallet.
Under halvparten av Nike og Adidas sine arbeidere får en lønn de kan leve av.
- VM betyr glede for utrolig mange mennesker. Derfor er det ekstra trist at sportsgigantene ikke er villige til å betale levelønn til de som gjør festen mulig, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.
Sportsklær aldri vært mer lønnsomt
Sportsklærsektoren har aldri vært mer lønnsom. De årlige inntektene på over 260 milliarder euro domineres av et lite antall selskaper, med Nike og Adidas øverst.
Hvis Nike og Adidas hadde holdt sine sponsorkontrakter på 2012-nivå i stedet for å øke dem til rekordnivåer, ville de spart nok penger til å dekke levelønn for tekstilarbeiderne (og hele leverandørkjeden) i deres viktigste produksjonsland, som Kina, Indonesia, Vietnam og Kambodsja, kommer det fram av rapporten.
Nike og Adidas står for 89 % av VM-satsingen.