Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Derfor er det smart å kutte moms på reparasjon og utleie

Billigere reparasjon og utleie er smarte miljøtiltak. Her kan du lese mer om kravene i Framtiden i våre henders forbrukskampanje.

Billigere reparasjon og utleie er smarte miljøtiltak. Her kan du lese mer om kravene i Framtiden i våre henders forbrukskampanje.

Folk ønsker seg et bedre tilbud for reparasjon og utleie. Nå må politikere og næringslivet ta ansvar!

 

Våre krav til norske politikere:

  • Fjern moms på reparasjoner og utleie av klær, tur- og sportsutstyr, verktøy og elektronikk
  • Utvid reklamasjonsfristen

Våre krav til handelen:

  • Tilby utleie av klær, tur- og sportsutstyr, verktøy og elektronikk
  • Tilby reparasjon av alle produkter

Derfor vil vi ha momsfri reparasjon

Å øke levetiden på produktene våre er bra for miljøet. Nordmenn ønsker å reparere mer, men ofte lønner det seg ikke. Siden produkter er billige og reparasjonstjenester dyre, kan det være billigere å kjøpe en ny bukse på H&M enn å reparere den du allerede har. Går den fem år gamle oppvaskmaskinen i stykker, kan det være billigere å kjøpe en ny på Elkjøp enn å få en reparatør til å fikse den gamle.

Nullmoms på reparasjon vil gjøre det mer lønnsomt å reparere det man allerede har. Det vil også gjøre det lettere å leve av reparasjonstjenester.

Sverige innførte momsreduksjon på reparasjon i juli 2017. Nå må Norge følge etter.

Å produsere alle mobiltelefonene vi kjøper i løpet av et år, gir like store CO2-utslipp som 30.000 personbiler har på et år.  Dersom alle nordmenn hadde reparert mobiltelefonene sine i stedet for å kjøpe nye et helt år, hadde vi spart tonnevis med både klimagassutslipp og metaller.  

Ja til miljørabatt!

Vi vil at politikerne skal kutte momsen på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk.

Skriv under!

Derfor vil vi ha momsfri utleie

Norske boder er fulle av ting vi bare bruker en sjelden gang. Høytrykksspylere, gressklippere, snøfresere, driller, telt, turklær og så videre ligger ubrukt det meste av tiden. Hadde det ikke vært bedre om vi kunne dele på de produktene vi har, i stedet for at alle eier sine egne?

En undersøkelse Respons analyse gjennomførte for Framtiden i våre hender  i august 2017, viste at et flertall av nordmenn ville leid verktøy og turutstyr framfor å kjøpe nytt, hvis de hadde mulighet.

Utleiemarkedet er foreløpig smått. Det er vanskelig for aktører som jobber med utleie å konkurrere med de lave prisene på XXL, Elkjøp og Clas Ohlson.

Nullmoms på utleie kan gjøre det mer lønnsomt å leie enn å eie. Det er bra for miljøet, og det gjør det enklere å leve av utleievirksomhet.

Derfor vil vi ha utvidet reklamasjonsfrist

Reklamasjonsretten gir oss rett til å få reparert eller erstattet produkter som det foreligger feil eller mangler ved. Reklamasjonsfristen i Norge varierer fra to til fem år. Mange produkter kan ha mye lengre levetid enn det.

De siste 25 åra har nordmenn doblet klesforbruket og tredoblet møbelforbruket. Vi kjøper nytt kjøleskap dobbelt så ofte som for 25 år siden, og ny vaskemaskin 50 prosent oftere. Utvidet reklamasjonsfrist vil presse forhandlerne til å selge klær og elektronikk med bedre holdbarhet, siden de må bære reparasjonskostnadene.

Handelen må ta sine egne mål på alvor

I Veikart for grønn handel 2050 har den norske handelen satt som mål at «store kjeder innen 2020 har satset stort på leie- og leasingkonsepter». I dag er vi langt unna målet. Utleie og leasing foregår kun i liten skala. Tungvektere som H&M, IKEA, og XXL, tilbyr foreløpig ikke utleie. Reparasjon er også lite utbredt.

Nordmenn ønsker å leie og reparere mer enn i dag. Handelen har et stort ansvar for å gi oss mulighet. Vi krever at store aktører tilbyr utleie og reparasjon i større omfang enn i dag.

blog comments powered by Disqus