Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

REMA er Norges største kjøttpusher

6 av 10 REMA 1000-annonser var for kjøtt i fjor, på tross av massivt økt interesse for vegetarmat. 

En samling REMA 1000-reklamer for kjøtt.
En samling REMA 1000-reklamer for kjøtt.

6 av 10 REMA 1000-annonser var for kjøtt i fjor, på tross av massivt økt interesse for vegetarmat. 

REMA 1000 valget å prioritere kjøttmarkedsføring i sine egne kanaler over frukt, grønt, vegetarmat og sjømat i 2016. Konkurrenten Coop Extra satset betydelig mer på å markedsføre sunnere og grønnere alternativer.

Det viser en gjennomgang Framtiden i våre hender har gjennomført. Vi har gått gjennom kundeavisene og facebooksidene til fem av de største dagligvarekjedene i Norge, og kartlagt hvor stor andel av annonsene som var for henholdsvis kjøtt, sjømat, frukt, grønt og vegetarmat. 

Vegetarmat er i ferd med å eksplodere i Norge. Dagligvarekjedene lanserte sine egne vegetarserier i fjor. Både Fjordland og Hof kommer nå med egne vegetarserier. Narvesen og Deli de Luca har lansert vegetarpølse og -burger. Til og med kjøttgiganten Nortura har lansert sin egen vegetarserie.

En undersøkelse Infact gjennomførte for Framtiden i våre hender i februar 2017, bekrefter at mange nordmenn har kastet seg på vegetartrenden. 41 prosent av befolkningen sier de vil redusere sitt kjøttforbruk i årene som kommer for å ta hensyn til egen helse, dyrevelferd og miljø.

Men gjenspeiles interessen for vegetarmat i dagligvarekjedenes markedsføring? For å undersøke det, gikk Framtiden i våre hender gjennom kundeavisene og facebookstatusene til fem av de største dagligvarekjendene i Norge. Resultatet er som vist i tabellen under. 

KjedeAndel kjøtt*Andel sjømat*Andel frukt, grønt og vegetar
Kiwi 43% 17%   40% 
Meny 45%  23% 32%
Extra 39%  25% 37%
OBS 47%  30% 23%
REMA 61%  17% 22%

* Ekskludert non-food og matvarer i andre kategorier (meieriprodukter, snacks, drikkevarer mv). Frukt og grønt inkluderer også vegetarisk ferdigmat (burgere, pølser, farse mv.)

REMA 1000 er kjøttverstingen, Coop Extra er grønnest i klassen

REMA 1000 skiller seg ut som den butikkjeden med klart høyest andel annonser for kjøttvarer. Coop Extra har lavest andel annonser for kjøttvarer, og relativt høy andel annonser for både sjømat samt frukt og grønt.

Coop Extra har lavest andel kjøttannonser, høyest andel frukt, grønt- og vegetarannonser og en relativt høy andel sjømatannonser.

Høyt kjøttforbruk er et miljøproblem

For miljøet er det en stor fordel om kjøttforrukbet i Norge går ned. Å produsere kjøtt er mer energikrevende, arealkrevende og vannkrevende enn å produsere plantekost. Kjøttproduksjon gir dessuten betydelig høyere klimagassutslipp enn de fleste alternativene.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -