Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til matkastelov!

361 000 tonn spiselig mat kastes årlig i Norge.
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Foto: Istock

Nedgang i kjøttsalget - økt interesse for kjøttfri mat

Nordmenn spiser 1203 dyr i løpet av livet, en liten nedgang fra i fjor.
Nordmenn spiser 1203 dyr i løpet av livet, en liten nedgang fra i fjor.
Fordelt på dyreslag spiser en nordmann i løpet av livet:
  • 1 137 kyllinger og annet fjørfe.
  • 6 okser og kuer
  • 28 griser
  • 23 sauer og lam
  • 1 tamrein
  • En halv elg
  • En halv hjort
  • Et halvt rådyr
  • 5 småvilt

Utregningene er basert på tall fra (SSB). I tillegg kommer mindre mengder kjøtt fra andre dyr. Les hele notatet her.

Positiv nedgang, men fortsatt for mye

Leder Arild Hermstad ser positivt på nedgangen i kjøttkonsumet.
- Flere og flere er opptatt av at et redusert kjøttforbruker er bra både for helsa og miljøet. I tillegg tror jeg at flere opplever at god kjøttfri mat er mer enn kinakål med hamburgerdressing, sier Hermstad.

En utregning av Framtiden i våre hender viser at om alle nordmenn hadde kuttet kjøtt en gang i uken, ville det tilsvart utslippene fra 200.000 personbiler.

Selv om det er en positiv nedgang, spiser en nordmann totalt 80 kg kjøtt i året. Rundt halvparten av befolkningen spiser mer rødt kjøtt enn anbefalt av Helsedirektoratet. FIVH mener at Stortinget bør ilegge en avgift på kjøtt, for å redusere kjøttforbruket i Norge.

Økt interesse for kjøttfri mat i butikkene

– Økt etterspørsel etter vegetarprodukter er en internasjonal trend som vi nå tar ut i Norge, sier Christian Hoel, i Coops i en pressemelding i sommer.

Coop lanserte denne sommeren en vegetarserie med blant annet burgere.

Flere butikker meldinger om økt omsetning av kjøttfri mat. Norgesgruppen meldte om 28,6 prosent økning i vegetarisk ferdigmat og Coop meldte om at Obs nå selger 54% mer veganprodukter enn i fjor.

– Kundeundersøkelser viser at våre kunder ikke nødvendigvis kjøper vegetariske eller veganske produkter fordi de er vegetarianere eller veganere, men fordi de ønsker å redusere inntaket av kjøtt, sier kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen Ingrid Solberg Gundersen til VG nett.

blog comments powered by Disqus