Årsmelding 2014/2015

Her er en oversikt aktiviteter i Oslo det siste året!

Siden årsmøtet i oktober i fjor har vi hatt mye på plakaten. Her en oversikt:

Årsmøtet i FIVH Oslo var onsdag 1. oktober 2014.
På årsmøtet ble følgende valgt:
Leder: Hilde Sjølset
Styremedlemmer: Ellen Cecilie Evju, Line Almhjell, Lars Vatnaland, Lars Hasvoll Bakke og Camilla Frøseth Wedul.
Revisor: Erik Henriksen
Valgkomité: Line Almhjell, Ellen Cecilie Evju og Lucia Høigjelle

Etter årsmøtet snakket Anja Bakken Riise om Kjøttkutt-kampanjen og kjøtt som klimafaktor. Det er viktig å tilgjengeliggjøre vegetarmat og sørge for at folk kjenner klimakonsekvensen av et høyt kjøttforbruk. Etter henne snakket Lars Hasvoll Bakke om idéer for gjennomføring av kampanjen i FIVH Oslo. Han ser for seg at man kan mobilisere folk til selv å oppdage hvor god og fullverdig vegetarmat kan være, ved hjelp av en positiv utfordring spredt gjennom sosiale medier.

Onsdag 5. november hadde vi medlemsmøte der Lars H. Bakke snakket om invitro (kunstig, laboratoriedyrket) kjøtt. Vi hadde en interessant samtale om fordeler og ulemper ved dyrking av kjøtt.
Tirsdag 25. november var Hilde Sjølset til stede på et møte om frivillig arbeid i Oslo kommune.
Fredag 28. november hadde vi stand på Youngstorget hvor vi markerte dagen før Kjøpefri dag. Vi delte ut kort med forslag til gaver som er opplevelser etc.
Onsdag 3. desember hadde vi et medlemsmøte der vi lærte å lage vegetarcurry. Lars H. Bakke sjefet over kokkene. Etterpå delte vi curryen og snakket om våre erfaringer med og idéer til julegaver som ikke er ting.

2015

Vårt første åpne møte var onsdag 7. januar. Styremedlemmer snakket om FIVH og de forskjellige gruppene til FIVH Oslo. Vi hadde idédugnad for hva vi skulle jobbe med i 2015.
Medlemmer av FIVH Oslos tekstilgruppe var med og demonstrerte utenfor en Benetton-butikk i Oslo sentrum torsdag 29. januar. Demonstrasjonen skulle gi oppmerksomhet til Benettons ansvar for erstatningsutbetaling til ofrene for Rana Plaza-tragedien (tekstilarbeidere).
Onsdag 4. februar hadde vi åpent møte om Naomi Kleins bok ”This changes everything”. Andreas Ytterstad snakket til en begeistret forsamling om Kleins kapitalismekritikk og klimaløsning nedenfra. Hans viktigste poeng er at miljøbevegelsen (bl.a. inspirert av Klein) blir sterk når vi er mange som jobber for den. ”Klima-arbeidsplasser” viktig og mulig å få til.
Fredag 13. februar var ”Global Divestment Day” over hele verden og en viktig dag for Fossilfri-kampanjen. Medlemmer av FIVH Oslo gikk i demonstrasjonstog og hørte på appeller utenfor Stortinget.
Onsdag 18. februar hadde FIVH Oslo stand på Youngstorget for å samle inn underskrifter og informere om Fossilfri-kampanjen.
Onsdag 4. mars hadde vi åpent møte med tema Livskvalitet/lykke. De som var til stede hadde en samtale om temaet livskvalitet og lykke knyttet til forbrukersamfunnet.
Mandag 13. april var det vegetarmatkurs hos Funky Fresh Foods på DogA. 14 personer fikk kurs til en lav pris takket være støtte fra FIVH sentralt. Flere ble medlemmer av FIVH for å kunne være med på kurset. Veldig inspirerende kurs og god mat!
Onsdag 6. mai hadde vi et åpent møte om bytteøkonomi. Innledere var kommunikasjonssjef i Fretex Trine Gjermundbo, Tina Tsimoyha og Veronika Madsen ”fra” Facebook-siden ”Oslo: gis bort, byttes, ønskes” og Linn Husby som er initiativtaker til Swapshop (bytte klær gjennom nettet og andre steder). Alle innlederne så bytteøkonomien fra forskjellige vinkler. Grunntanken hos alle er mindre avfall og en resirkulering av brukbare klær og gjenstander.
Lørdag 9. mai markerte vi Syklistenes dag på Grünerløkka. Vi tegnet med kritt på asfalten og tok bilder av steder som trenger oppgradering/forbedring. Bildene ble sendt til Oslos sykkelaksjon.
Onsdag 3. juni var ”Grønne gründere” tema for vårt åpne møte. Vi var så heldige å få besøk av Runa Myklebust fra Fredensborger. Fredensborger er en gjeng idealister som lager trykk på brukte t-skjorter, selger dem og lar inntektene gå til gode formål. Vi ønsker oss besøk av flere grønne gründere og vil gjerne ha det som tema senere også.
5.-7. juni var Hilde Sjølset og delvis Camilla F. Wedul på leder- og kampanjesamling i FIVHs lokaler i Fredensborgveien.
I juni ble det også spilt inn en ”antireklamefilm” som harselerer med pølsereklamer. Idé og gjennomføring: Lars H. Bakke.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!