Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Fornøyde prisvinnere av Gullruten. Fra venstre: Pål Karlsen (produsent), Jonas Brenna (Aftenposten TV), Joakim Kleven (klipp og regi), Anne Kari Garberg (researcher i FIVH), Anniken Englund Jørgensen (blogger og deltaker), Frida (deltaker) og Eirik Wallem Fossan (Aftenposten). (Foto: Aftenposten)

Sweatshop vant Gullruten

Sweatshop vant prisen for beste reality under TV2s Gullruten i helgen. – Målet med serien var å bevisstgjøre langt flere om tekstilarbeidernes kår. Med Gullrutepris og nær 8 millioner visninger har vi sprengt alle forventninger, sier en fornøyd Arild Hermstad.
Fornøyde prisvinnere av Gullruten. Fra venstre: Pål Karlsen (produsent), Jonas Brenna (Aftenposten TV), Joakim Kleven (klipp og regi), Anne Kari Garberg (researcher i FIVH), Anniken Englund Jørgensen (blogger og deltaker), Frida (deltaker) og Eirik Wallem Fossan (Aftenposten). (Foto: Aftenposten)
Fornøyde prisvinnere av Gullruten. Fra venstre: Pål Karlsen (produsent), Jonas Brenna (Aftenposten TV), Joakim Kleven (klipp og regi), Anne Kari Garberg (researcher i FIVH), Anniken Englund Jørgensen (blogger og deltaker), Frida (deltaker) og Eirik Wallem Fossan (Aftenposten). (Foto: Aftenposten)
Sweatshop vant prisen for beste reality under TV2s Gullruten i helgen. – Målet med serien var å bevisstgjøre langt flere om tekstilarbeidernes kår. Med Gullrutepris og nær 8 millioner visninger har vi sprengt alle forventninger, sier en fornøyd Arild Hermstad.

Dokumentarserien som følger tre norske ungdommer som får prøve seg som arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja har blitt lastet ned over 4 millioner ganger over hele verden. Nesten like mange har sett Youtube-traileren. For Framtiden i våre hender har serien vært en kjempesuksess.

– Vi har i over ti år jobbet med å få folk til å forstå at våre billige klær har en høy pris i form av elendige arbeidsvilkår og lønn for tekstilarbeidere i lavkostland, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender. Da vi i 2013 begynte arbeidet med det som til slutt har blitt Sweatshop-Dødsbillig Mote var målet å skape en serie som skulle bevisstgjøre langt flere som saken, og som skulle nå ut til nye målgrupper. Med over 8 millioner visninger kan vi vel si at målet er nådd – og vel så det, sier han.

Delt av Ashton Kutcher

De fem episodene ble sluppet på AftenpostenTV våren 2014, og fikk fort mange visninger. Framtiden i våre hender jobbet aktivt for å spre serien, både i Norge og i det internasjonale nettverket Clean Clothes Campaign.  I januar 2015 ble det plukket opp i Belgia av av belgiske Elle som intevjuet klipper og regissør Joakim Kleven om serien.

Noen måneder senere delte skuespiller og superkjendis Ashton Kutcher Sweatshop-serien med sine 18 millioner følgere og serien tok av for alvor. Kutcher er kjent fra blant That 70s show, Two And A Half Men og filmen Jobs.

Alle samarbeidsparter er fornøyde

Aftenposten TV som har sendt serien i sine kanaler var svært fornøyde med helgens seier. Det er første gang i Gullrutens historie at en aktør utenfor den tradisjonelle tv-bransjen er nominert til prisen og dermed ble helgens seier «et stykke mediehistorie».

Deltaker Frida Ottesen var også rørt og lykkelig etter å ha blitt ropt opp som vinnere av Gullruten for beste reality på lørdag. – Jeg føler at prisen også betyr et håp for tekstilarbeiderne, sa hun gråtkvalt bak scenen etter å ha mottatt prisen.

Planlegger ny sesong

Pål Karlsen i Hacienda ha vært produsent for serien, og er naturligvis også svært glad for utmerkelsen. «En gullrute er det største man kan oppnå for en filmserie her i landet, og vi er kort sagt sinnsykt stolte og glade», skriver han og legger til, en slik pris gir oss det beste utgangspunktet for at en ny sesong skal bli realisert.

Arbeidet med å lage en ny sesong av serien er i gang og i august vil de bli lansert en crowdfundingkampanje for den nye sesongen. De som vil følge med på utviklingen kan gjøre det på siden Sweatshop.no.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 30 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -

Relaterte artikler