Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Tekstilarbeider ved kinesisk fabrikk. (Foto: Matias Nordahl Carlsen / FIVH)

Hva er åpenhet?

Hva skal til for at en kleskjede kan kalles åpen med hensyn til hvor de får sine varer produsert?
Tekstilarbeider ved kinesisk fabrikk. (Foto: Matias Nordahl Carlsen / FIVH)
Tekstilarbeider ved kinesisk fabrikk. (Foto: Matias Nordahl Carlsen / FIVH)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Hva skal til for at en kleskjede kan kalles åpen med hensyn til hvor de får sine varer produsert?
 
Merkevareselskapene kan deles inn i to hovedkategorier: De som driver hemmelighold, og de som er åpne.

1) De som hemmeligholder fabrikklister


Selskaper som hemmeligholder sine leverandørlister, velger gjerne én av to strategier:

Kleskjeden er ikke åpen i det hele tatt: Dette er selskaper som nekter å opplyse om hvilke leverandører de har. Blant dem er selskapet Bestseller (med blant annet merkene Vero Moda, Jack&Jones, ONLY og pieces). Hittil har selskaper som dette hevdet at hemmeligholdet skyldes deres konkurransesituasjon – at de er redd for at hvis de forteller omverden hvilke fabrikker de bruker vil konkurrenter komme til å starte opp produksjon i de samme fabrikkene, og kanskje skvise dem ut. Vi mener at et selskap som hemmeligholder sin produksjon undergraver sin egen troverdighet: Hvem vil tro at de satser på etikk hvis de samtidig nekter andre å undersøke hvordan arbeiderne har det på fabrikken?

Kleskjeden opptrer som dørvakt for informasjon: Slike selskap deler navn på leverandørene, men kun på forespørsel og setter ofte betingelser for bruken av informasjonen. En vanlig praksis er å be den som spør om å stille på selskapets kontor for å få se leverandørlisten. Et eksempel er Voice AS som fører klesmerkene Match, VIC og Boys of Europe. Det gjør at listene er vanskelig tilgjengelig. For r organisasjoner i produsentland, som er de som kanskje har den største nytten av informasjonen, blir det umulig å se listene.
Dessuten, hvis en organisasjon, student eller journalist ber om at hun/han skal få publisere den på nett, i en rapport eller i en artikkel vil sannsynligvis svaret bli nei. Slikt hemmelighold gagner hverken kleskjeden, som risikerer å bli uglesett av forbrukere og andre, eller ulike organisasjoner som jobber for at arbeidsforholdene skal bli bedre.

2) De som er (ganske) åpne


Også her finnes det ulike varianter, de to vanligste er:

Helt åpne selskaper: Kleskjeden legger ut alle sine hovedleverandører? Etter det vi vet, er det denne form for åpenhet som både H&M og Varnergruppen (blant annet Cubus, Dressmann, BIKBOK, Carlings og Urban) opererer med i dag. Framtiden i våre hender har som mål at både hovedleverandører, og underleverandører skal offentliggjøres. Likevel er vi godt fornøyd med at kleskjedene har kommet så langt, og forventer at de i framtiden også vil offentliggjøre hvilke underleverandører de har.

Åpne selskaper, men med en delvis begrensning: Kleskjeden legger ut en viss andel av sine leverandører i første ledd, for eksempel 96% av produksjonsvolumet. Dette gjelder f.eks Lindex, som legger ut sin leverandørliste, men med en slik begrensning. Framtiden i våre hender mener at dette ikke er godt nok. Selv et par prosent av produksjonsvolumet som holdes hemmelig kan tilsvare produksjonen ved mange fabrikker. Det kan da gjerne være snakk om virksomhet som ikke tåler dagens lys. Det positive er at hvis et selskap er nesten-åpen, er ikke skrittet langt til å bli helt åpen, noe vi oppfordrer alle kleskjeder til å bli!

Les om hvorfor kleskjedene bør åpne sine leverandørlister og hvordan disse brukes for å bedre arbeidsforholdene.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler