Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

(Illustrasjon: Sweatshop)
(Illustrasjon: Sweatshop)

Internasjonal boom for Sweatshop

Realitydokumentaren «Sweatshop – Dødsbillig Mote» tar av internasjonalt. Medier over hele verden har det siste døgnet omtalt og delt serien, som ble laget på initiativ fra Framtiden i våre hender. Torsdag postet superkjendis Ashton Kutcher en lenke til serien på sin nettside og Facebook-profil.
Realitydokumentaren «Sweatshop – Dødsbillig Mote» tar av internasjonalt. Medier over hele verden har det siste døgnet omtalt og delt serien, som ble laget på initiativ fra Framtiden i våre hender. Torsdag postet superkjendis Ashton Kutcher en lenke til serien på sin nettside og Facebook-profil.
Det er nå ett år siden de tre norske ungdommene Frida, Anniken og Ludvig var i Kambodsja for å oppleve tekstilarbeidernes livs- og arbeidssituasjon. Over 1 million nordmenn har sett serien siden Aftenposten først lanserte den i april i fjor. Nå sprer den seg også for alvor internasjonalt.

Klikk for større bilde


Torsdag la den amerikanske skuespilleren Ashton Kutcher ut en post om serien på sin egen nettside Aplus.com og på Facebook-profilen sin som følges av over 18 millioner mennesker verden over. Kutcher er best kjent fra TV-seriene That '70s show og Two and a half men, men har også hatt roller i en rekke filmer, blant dem Jobs hvor han spiller rollen som Apple-gründer Steve Jobs.

De engelsk-tekstede episodene på Aftenposten.no økte torsdag med 3000 visninger i timen.  Til sammen har episodene og YouTube-promoen av serien over 3 millioner visninger.

Regissør Joakim Kleven er opprømt over en internasjonale oppmerksomheten serien nå får:

- Det er virkelig helt utrolig! Alt fra tysk radio, franske tv-kanaler til kjente offentlige personer har delt serien, sier han til Framtiden i våre hender.

- Tematikken er jo noe som angår oss alle, derfor er det godt å så hvor mange som faktisk bryr seg om hvordan tilstanden er for tekstilarbeidere i land som Kambodsja, legger han til.

Frida Ottesen, en av deltakerne i serien, har delt den gode nyheten på sosiale medier: «Forhåpentligvis har serien informert, inspirert og engasjert folk til delta i debatten om klesindustrien. Vi er nå i 2015, og lever med et system og en industri som ikke fungerer slik den burde, og noe må bli gjort», skriver hun på sin Facebook-profil.

Blant kjente aviser som skriver om Sweatshop er Der Spiegel og Le Monde.


blog comments powered by Disqus