Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Tekstilarbeidere protesterer for bedre lønn og arbeidsforhold. (Foto: Clean Clothes Campaign)

Kjente kleskjeder sikrer ikke levelønn

Clean Clothes Campaign og Framtiden i våre hender står bak rapporten «Skreddersydde lønninger» - en undersøkelse om hvor langt 50 ledende klesmerker har kommet i sitt arbeid for å sikre en levelønn for tekstilarbeiderne.
Tekstilarbeidere protesterer for bedre lønn og arbeidsforhold. (Foto: Clean Clothes Campaign)
Tekstilarbeidere protesterer for bedre lønn og arbeidsforhold. (Foto: Clean Clothes Campaign)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Clean Clothes Campaign og Framtiden i våre hender står bak rapporten «Skreddersydde lønninger» - en undersøkelse om hvor langt 50 ledende klesmerker har kommet i sitt arbeid for å sikre en levelønn for tekstilarbeiderne.

 


Klikk for større bilde
Framtiden i våre hender har drevet den norske delen av Clean Clothes Campaign siden 2007 og har hatt temaet «Levelønn i sør» på dagsorden siden.

«Skreddersydde lønninger» viser at kleskjeder gjør altfor lite for å sikre mer i lønningsposen til syerskene:

 

  • Kun halvparten har etiske retningslinjer som sier at lønna skal være tilstrekkelig  til å møte arbeidernes grunnleggende behov, og bare fire merkevarer - Inditex , Marks & Spencer , Switcher og Tchibo - er i stand til å vise til klare skritt mot å få innført dette. Selv disse fire kleskjedene har en lang vei å gå før en levelønn blir en realitet for arbeiderne som produserer klær for dem.
  • 24 av de 50 undersøkte europeiske selskapene har ikke svart på undersøkelsen eller kan knapt nok vise til noen innsats for å sikre levelønn for syerne. Denne gruppen omfatter blant annet kjente merker som Esprit,  IC Companys, Mango, Benetton, Desigual, Diesel, Hugo Boss og Versace.
  • Noen klesmerker har tatt spennende skritt for å øke lønningene. Sveitsiske Switcher har satt opp et fond for å betale en ekstra 1 % på toppen av kjøpesummen til fabrikken, og som vil gå direkte til arbeiderne. Selskapet Inditex, som eier kleskjedene Zara og Massimo Dutti, jobber for å sikre bedre arbeidsvilkår og signerte for noen år siden er avtale med den globale fagforeningen IndustriALL.
  • Undersøkelsen peker også på utfordringen med manglende åpenhet i bransjen. 43 av selskapene utleverer ikke informasjon om hvilke leverandører de bruker.
  • I viktige tekstilproduserende land, slik som Kambodsja og Bangladesh, fortsetter kampen for en levelønn. Den siste beregningen fra nettverket Asia Floor Wage Alliance viser at levelønnsnivået i gjennomsnitt er tre ganger større enn minstelønna til tekstilarbeiderne.


Du kan lese hele rapporten og lese hva 11 utvalgte, kjente klesmerker forteller om sitt arbeid for å sikre en levelønn for arbeiderne

- Levelønn er en menneskerett , og det er  opprørende å se at ingen av Europas ledende 50 selskaper er ennå i stand til å sikre arbeiderne en lønn de kan leve av, sier Carin Leffler, fagrådgiver i Framtiden i våre hender.  - Undersøkelsen viser at en rekke kleskjeder anerkjenner arbeidernes behov for en levelønn og innser at det bør være en del av selskapets retningslinjer. Likevel er det svært skuffende at de kleskjedene så langt ikke har omsatt vakre ord til handling. Millioner av kvinner og menn over hele verden er avhengig av jobb i klesindustrien. Det definitivt de store klesaktørenes ansvar å bidra til at arbeiderne tjener en levelønn.

Undersøkelsen framhever behovet for at kleskjedene, ved siden av en rekke konkrete tiltak, må offentliggjøre hvilket lønnsnivå (benchmark) de har ambisjoner om å oppnå i sine leverandørkjeder. De oppfordres også sterkt til å lage en handlingsplan for hvordan ord skal omsettes i handling i form av høyere lønninger.

Kleskjeden har blitt kartlagt innenfor fire hovedområder:
1. Faglig organisering (”Worker empowerment”)
2. Innkjøpspraksis og målestokk for lønnsnivå (”Purchsing practices and benchmarks”)
3. Samarbeid (”Collaboration”)
4. Strategi for realisering av en levelønn (”Strategy for delivering a living wage”)

Ingen av bedriftene i undersøkelsen kan ennå sies å sikre en levelønn til arbeiderene i sine leverandørkjeder. De selskapene som har kommet best ut i undersøkelsen oppnår ikke en gang halvparten av maksimal poengsum, 40 poeng.

Ut ifra resultatene av undersøkelsen kan kleskjedene deles opp i følgende kategorier:

Har ingenting å si: Selskaper som nektet å svare på undersøkelsen (9 selskaper)
Armani, Asda, Benetton Group, Celio, Desigual, Diesel, Hugo Boss, Kik, Levi Strauss & Co, LPP SA, Mexx, Replay, S.Oliver, Tod’s, Vuitton

Etternølerne: Gjør nesten ingenting for å sikre arbeiderne en levelønn (15 selskaper)
Aldi, Carrefour, Charles Vögele, Decathlon, Esprit, Gucci, IC Companys, Mango, Orsay, Pimkie, Pentland, Promod, VF Corporation, Versace, WE Fashion

Kunne gjort det bedre: Anerkjenner behovet for en lønn å leve av, men gjør lite for å realisere det (11 selskaper)
Asics, Bestseller, C & A, Gap, G-Star, Lidl, New Balance, Nike, Next, Takko Fashion , Tesco

En viss innsats: Omtaler levelønn, men er så langt lite overbevisende (5 selskaper)
Adidas Group, H&M, Primark , Puma , New Look

På vei: Har startet arbeidet for å øke lønningene, men langt fra tilstrekkelig (4 selskaper)
Inditex, Marks & Spencer, Switcher, Tchibo

Clean Clothes Campaign og Framtiden i våre hender mener at ingen kleskjeder med troverdighet kan hevde å jobbe etisk så lenge de som produserer klærne tjener under en levelønn.

Kambodsjanske syersker har kjempet seg fram til en minstelønn på 100 USD i måneden. Likevel er dette bare bare 25 % av det Asia Floor Wage beregner er en levelønn i Kambodsja. De siste månedene har demonstrerende tekstilarbeiderne, som krever at minstelønna skal øke til 160 USD, blitt møtt med vold, arrestasjoner og sikkerhetspolitiets kuler.

- Vi håper at denne kartleggingen er med på å bevisstgjøre forbrukere og legge press på kleskjedene. Å sikre en levelønn for arbeiderne koster ikke skjorta og de selskapene som vil jobbe for en mer etisk leverandørkjede og levelønn vil kapre morgendagens kunder, sier Leffler.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler