Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Er Apple verre enn konkurrentene?

Apple har fått mye kritikk for dårlige arbeidsforhold i produksjonen. Er situasjonen like ille hos konkurrentene?
Apple har fått mye kritikk for dårlige arbeidsforhold i produksjonen. Er situasjonen like ille hos konkurrentene?


Framtiden i våre hender har spurt organisasjoner som jobber med arbeidernes rettigheter i Kina om Apple er verre enn for eksempel Samsung, og hva forbrukerne kan gjøre for å påvirke Apple.

Les hovedartikkelen Eplekrig på helsa løs

Er Apples konkurrenter like ille som Apple når det gjelder arbeidsforhold?

– Ja, jeg tror det, sier Debby Chan i Sacom. – Og situasjonen er omtrent den samme i annen it-industri.

– Apple er ille fordi de legger så stor vekt på hemmelighold, sier Ken Tze Yau, som underviser ved Hong Kong polytechnic. – Vi legger vekt på Apple fordi de er ledende og fordi de har økonomi og styrke til å endre forholdene. Det hjelper at Apple er kjente hos forbrukerne.

Samsung har de siste årene blitt en arg konkurrent til Apple, og får nå sin fortjente oppmerksomhet rundt arbeidsforhold. En rapport fra høsten 2012 fra China Labour Watch påpekte omtrent de samme problemene i kinesiske Samsung-fabrikker som hos Foxconn.

Fahmi Panimbang ved Asia Monitor Resource Centre er i ferd med å gjøre ferdig en rapport om Samsung i Indonesia, hvor selskapet kritiseres for å hindre uavhengig fagorganisering.

– Samsung motarbeider uavhengige fagforeninger. Jeg besøkte Indonesia, hvor arbeiderne nå endelig har fått en uavhengig fagforening godkjent av myndighetene.
Samsung har også fått kritikk for arbeidsforhold i Sør-Korea.

Kan du gjøre noe med Apple?
Vi har spurt noen av de vi har snakket med i Hongkong og Shenzhen hva engasjerte mobilbrukere i Norge kan gjøre:

– Press fra kundene bidrar til at selskapene tar situasjonen alvorlig. Det å sende postkort eller e-post til Apple, eller signere underskriftskampanjer er enkle og ærlige tiltak som kan hjelpe.
Debby Chan, Sacom

– Jeg tror forbrukerne må forstå at de ikke har veldig stor innvirkning på systemet eller forholdene på bakken. Men en måte du kan gjøre en forskjell, er ved ganske enkelt å sende en epost til selskapet hvor du vil kjøpe en telefon og si at du er villig til å betale kanskje 100 kroner ekstra hvis selskapet kan garantere at arbeiderne får godt betalt.
Geoff Crothall, China Labour Bulletin

– Du trenger ikke bytte telefon hvert år, vent til den går i stykker. Når forbrukerne står i kø for siste modell, skapes et press som gjør forholdene for arbeiderne verre. Telefonen din er et verktøy, ikke noe du eier for å skryte.
Ken Tze Yau, Sacom

– Vi må utfordre systemet, lytte til arbeiderne og bygge solidaritet.
Fahmi, AMRC

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 30 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -

Relaterte artikler