Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Lite åpenhet rundt overflødige tekstiler

Norske kleskjeder sier de kaster svært lite klær, men vil ikke oppgi hvor store mengder som kastes eller blir overflødig årlig. Det kommer fram i en undersøkelse gjort av Framtiden i våre hender.
Det er kun Gina Tricot som oppgir hvor store mengder klær som blir overflødig fra deres butikker  (Foto:Flickr)
Det er kun Gina Tricot som oppgir hvor store mengder klær som blir overflødig fra deres butikker (Foto:Flickr)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Norske kleskjeder sier de kaster svært lite klær, men vil ikke oppgi hvor store mengder som kastes eller blir overflødig årlig. Det kommer fram i en undersøkelse gjort av Framtiden i våre hender.

Importen av klær til Norge er mer enn fordoblet i løpet av de siste tjue årene, og har passert 80 000 tonn årlig. Mesteparten av klærne blir solgt til kjøpehungrige nordmenn, men det er likevel til enhver tid klær og annet tilbehør som av diverse grunner ikke blir solgt og som dermed er overflødige.

Framtiden i våre hender har i en fersk rapport kartlagt hva som skjer med klærne som kleskjedene av ulike grunner ikke får solgt. Undersøkelsen viser at det er svært lite åpenhet rundt hvor stort volum av overflødige tekstiler kleskjedene håndterer. Av ti spurte kleskjeder på det norske markedet, er det kun én som oppgir hvor store mengder som kastes eller blir overflødig fra deres butikker hvert år.

Den svenske kleskjeden Gina Tricot sier at den for Norge og Sverige har omlag ca. 20 000 kg overflødige tekstiler hvert år. Alle de andre kjedene unngår å svare på dette helt sentrale spørsmålet.

Donerer til ideelle organisasjoner
Framtiden i våre hender har stilt de største norske kleskjedene en rekke spørsmål om hvor mye klær som blir til overs, hvor mye som kastes, gis bort o.l. i deres butikker årlig.

Samtlige av butikkjedene svarer at de er svært opptatt av miljøet og bevisste på de spesifikke miljømessige utfordringene som er knyttet til klesbransjen. De oppgir også at få av deres overflødige tekstiler kastes, og at det som kastes i hovedsak er tekstiler som ikke oppfyller krav til sikkerhet eller kjemikalieinnhold. De resterende klærne doneres ifølge kleskjedene til ulike ideelle organisasjoner.

Men kleskjedene er ikke villige til å svare på et av de mest sentrale spørsmålene i undersøkelsen, nemlig hvor store konkrete mengder tekstilavfall de håndterer. Forklaringen fra enkelte av kleskjedene er at avfallsmengdene må holdes hemmelig på grunn av konkurransemessige hensyn.

– Et positivt funn i rapporten er at så mange av kleskjedene virker genuint opptatt av miljøet og de miljømessige utfordringene som er knyttet til overflødige tekstiler fra klesbransjen. Samtidig etterlyser vi større åpenhet rundt hvor mye tekstilavfall de håndterer. Vi er overrasket over at kleskjedene på et så sentralt område holder kortene tett til brystet, sier Pia A. Gaarder, leder av etikk og næringslivsavdelingen i Framtiden i våre hender.

– De aller fleste kjedene i undersøkelsen viste seg å være svært tilbakeholdene med å gi opplysninger på et viktig område, nemlig volumet av klær som er til overs. Alle – bortsett fra et par selskaper – oppgir ikke de konkrete tallene, og det kaster en skygge over hvordan kleskjedene håndterer overflødige klær og effekten av miljøengasjementet, sier Gaarder. Hun oppfordrer kleskjedene til å offentliggjøre alle tallene i forbindelse med hvor mye klær som blir til overs.

Liten oversikt også andre steder
Rapporten viser i tillegg at det finnes liten kunnskap og få fakta om overflødige tekstiler fra klesbutikker generelt. Ikke engang SSB har konkret statistikk på området, og de kan heller ikke komme med omtrentlige anslag eller ytterligere informasjon om årlige mengder tekstilavfall fra kleskjeder.

Kleskjedene som er inkludert i undersøkelsen er:

Varner-gruppen:
  • Bik bok
  • Carlings
  • Cubus
  • Dressmann
  • Dressmann xl
  • Solo, Sup*r,
  • Volt,
  • Wearhouse
  • Wow
H&M-gruppen:
  • H&M
  • Weekday
  • Monki
Voice Norge:
  • Match
  • Boys of Europe

Andre:

  • Gina Tricot
  • Bestseller-gruppen
  • Lindex
  • Kappahl
  • Benneton
  • Zara
  • Nøstebarn
Du kan lese rapporten i sin helhet her.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -