Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

I kjøttbransjens kokebok, som nesten alle barneskoleelever bruker på skolekjøkkenet, presenteres barna for to oppskrifter i kapittelet om grønnsaker. Den ene er grønnsakssuppe med kylling eller svinekjøtt, den andre er en gulrotkake. (Utsnitt fra

Skoler bryter loven

Mange skoler bruker «Kokeboka mi» i undervisningen og bryter dermed opplæringsloven.
I kjøttbransjens kokebok, som nesten alle barneskoleelever bruker i faget: mat og helse, presenteres barna for to oppskrifter i kapittelet om grønnsaker. Den ene er grønnsakssuppe med kylling eller svinekjøtt, den andre er en gulrotkake. (Utsnitt fra
I kjøttbransjens kokebok, som nesten alle barneskoleelever bruker i faget: mat og helse, presenteres barna for to oppskrifter i kapittelet om grønnsaker. Den ene er grønnsakssuppe med kylling eller svinekjøtt, den andre er en gulrotkake. (Utsnitt fra "Kokeboka mi)"
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Mange skoler bruker «Kokeboka mi» i undervisningen og bryter dermed opplæringsloven.

  • Dette innlegget har stått på trykk i Utdanningsnytt, og er skrevet av seniorrådgiver Liv Thoring.

«Opplysningskontoret for egg og kjøtt» produserer undervisningsopplegg til faget «Mat og helse» i grunnskolen. Dette kontoret kaller seg selv "Norges fremste kompetansesenter for matopplysning". Wikipedia har en mer dekkende beskrivelse: «Opplysningskontoret for egg og kjøtt, er et norsk markedsføringsorgan som driver produsentfinansiert informasjons- og reklamevirksomhet for produkter av egg, kylling, kalkun, storfe, svin, lam og rein.»

Liv Thoring120FIVHLiv ThoringMange skoler bruker opplysningskontorets «Kokeboka mi» i undervisningen og bryter dermed opplæringsloven. I den står det: «Skoleeigaren skal sørgje for at elevane ikkje blir utsette for reklame som er eigna til å skape kommersielt press, eller som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa. Departementet kan gi nærmare forskrifter.»

Formålet med «Kokeboka mi» er nettopp å påvirke holdninger og adferd for å selge produkter. Er ikke det å skape et kommersielt press? Ellers ville neppe «Opplysningskontoret for egg og kjøtt» brukt 18 millioner kroner på å utgi boka.

Statssekretær Elisabet Dahle i Kunnskapsdepartementet sa nylig i et intervju med Aftenposten at «Slik denne boken fremstår, er det ikke noe reklame for bestemte produsenter, men fra et opplysningskontor. Helt overordnet ser det ut som om dette ligger innenfor regelverket».

Jeg mener at «Kokeboka mi» er reklame for bestemte produsenter. Norges kjøttprodusenter som står bak «opplysningskontoret» er organisert i monopolbedriften Nortura som etter egen oppfatning er «kjøtt- og eggprodusentenes viktigste verktøy til markedsmakt».

Hva syns du som lærer at din skole bør gjøre? Bør den la være å bruke undervisningsmateriellet fra kjøttprodusentenes reklamekontor – eller er det vanskelig, fordi det ikke finnes gode alternativer for mellomtrinnet? Kunnskapsminister Kristin Halvorsen mener lærerne ikke gjør jobben sin hvis de bare benytter «Kokeboka mi» i undervisningen. Hun fraskriver seg ansvar. Er det greit? Hva bør hennes departement gjøre?


Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler