Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Det vil nå være mulig å sjekke hvor Moods of Norway sine fargerike klær blir produsert. (Foto: Moods of Norway/flickr)

Moods of Norway gir etter for åpenhetspress

Tidligere nektet Moods of Norway å være åpne og fortelle hvilke fabrikker de bestiller klær fra. Over 2000 underskrifter fra norske forbrukere fikk dem på andre tanker.
Tidligere nektet Moods of Norway å være åpne og fortelle hvilke fabrikker de bestiller klær fra. Over 2000 underskrifter fra norske forbrukere fikk dem på andre tanker.

Onsdag 30. januar lanserte Framtiden i våre hender underskriftskampanjen «Vreng kleskjedene innsiden ut», en kampanje med mål om å presse kleskjeder som i dag ikke offentliggjør sine leverandører til å åpne opp. Det er viktig for at uavhengige organisasjoner og journalister skal kunne sjekke arbeidsforholdene ved fabrikken.

På kampanjesiden til Framtiden i våre hender ligger en liste over hvilke kleskjeder som i dag er åpne og offentliggjør sine fabrikker på nettsidene sine, og hvilke som fremdeles praktiserer ulike grader av hemmelighold.


Det gikk ikke mer enn to dager og omlag 2000 underskrifter før en av kleskjedene lot seg presse. Sent fredag ettermiddag sendte Moods of Norway ut en pressemelding. Det kjente norske klesmerket  sier nå at de de er villig til å gi en komplett liste over alle leverandører til de som måtte ønske det, men de vil ennå ikke legge den ut å sine nettsider.

For tre uker siden uttalte Moods-gründer Peder Børresen at Moods of Norway ikke ville publisere fabrikklistene på grunn av fare for piratkopiering.  Journalister fra VGs minMote som spurte om å få listene, fikk kun en liste over hvilke land Moods of Norway produserte i.

Leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad, er svært fornøyd med at pipa nå har fått en annen lyd.

– Det er et skritt i riktig retning at Moods of Norway nå er villige til å gi innsyn på oppfordring. Det viser at kampanjen fungerer og at folks underskrifter betyr noe, sier Hermstad.


Arild Hermstad210Arild Hermstad.Samtidig understreker Hermstad målet fortsatt ikke er nådd.  

– Moods of Norway må gjøre som blant andre Helly Hansen og Stormberg: Legge ut listene på sine nettsider slik at de er offentlig tilgjengelig og åpne for alle, og ikke bare de som etterspør listene, sier Hermstad, og forklarer hvorfor det er viktig:

– Det må til for at tredjeparter verden over skal kunne koble fabrikkene til merkenavn, og ha mulighet til å undersøke arbeids- og lønnsforhold. Ved å begrense tilgangen til leverandørlistene til de som spør, risikerer dette å bli et PR-fremstøt på hjemmebane i stedet for full åpenhet, sier han.

Han oppfordrer samtidig folk til å fortsette å skrive under på åpenhetkampanjen.

– Kampanjen har akkurat startet og de aller fleste store kleskjedene som selger klær i Norge holder fortsatt listene skjult. Jo flere som skriver under, desto større blir presset på kleskjedene. Målet er fullstendig åpenhet fra alle!

PS: Åpne leverandørlister er ingen garanti for etisk produksjon av klær, men åpenhet er en forutsetning for å kunne endre de elendige forholdene som i dag dominerer bransjen.

Her er listen over fabrikkene til Moods of Norway:
moodsliste
blog comments powered by Disqus