Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Her jages H&M-sjefen av svensk tv

Da H&M sjef Karl-Johan Persson la fram milliardresultatet for 2012, ville svensk tv vise Persson hvor lite tekstilarbeiderne i Asia ser til disse pengene. Se hvordan det gikk i videoen under!
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Da H&M sjef Karl-Johan Persson la fram milliardresultatet for 2012, ville svensk tv vise Persson hvor lite tekstilarbeiderne i Asia ser til disse pengene. Se hvordan det gikk i videoen under!



H&Ms ferske resultater for 2012 viser at selskapet igjen går med stort overskudd og at de selger klær for milliarder. H&M-sjefene er blant de rikeste i verden og henter ut stort utbytte hvert år. Disse verdiene skapes av arbeidere i Asia som syr klær for luselønn - ofte helt til de besvimer.

– Det er uforståelig at et selskap og dets eier tjener så mye penger, men likevel nekter å sikre en levelønn til arbeiderne som skaper verdiene, sier Carin Leffler, fagrådgiver i Framtiden i våre hender.


Også svensk tv ville ta dette opp med H&M-sjef Karl-Johan Persson, men som du kan se i videoen var ikke Persson særlig interessert i å snakke om det.


hmTekstilarbeiderne ser lite til pengene H&M tjener.I dag er minstelønnen for arbeidere i Kambodsja 61 USD (ca 340 kroner) pluss noen lønnstillegg. I Bangladesh er minstelønnen 3000 taka (ca 210 kroner) og i India (Bangalore) 4472 rupier (ca 460 kroner).

– Fagforeninger og menneskerettighetsorganisasjoner påpeker at minstelønnsnivået i de fleste produsentland ligger under halvparten, i noen tilfeller mer, av det arbeiderne bør tjene for å kunne leve et liv i verdighet, sier Leffler.

Framtiden i våre hender krever at store aktører som H&M handler umiddelbart  og bruker sin makt og innflytelse til å heve lønnsnivået.
 
Samme dag som H&M presenterte sine tall, lanserte Framtiden i våre hender en underskriftskampanje rettet mot H&M og de andre store aktørene. Kleskjedene nekter å fortelle hvilke fabrikker de produserer sine varer ved. Derfor er det også svært vanskelig å etterprøve deres etikkarbeid og vite hvordan arbeidsforholdene på fabrikkene faktisk er. Vi krever at de skal fortelle omverden hvilke fabrikker de kjøper klærne sine fra.


På kampanjesiden er det også en forbrukerguide over hvilke kjeder som er åpne og hvilke som ikke er det.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!