Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

FN-kampanje mot matkasting

FAO, FNs miljøprogram UNEP og samarbeidspartnere langs hele næringskjeden har sammen startet en global kampanje for å minske det enorme matsvinnet.
Sult og underernæring kan ikke utryddes uten kraftig reduksjon i verdens matsvinn. (Flickr)
Sult og underernæring kan ikke utryddes uten kraftig reduksjon i verdens matsvinn. (Flickr)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
FAO, FNs miljøprogram UNEP og samarbeidspartnere langs hele næringskjeden har sammen startet en global kampanje for å minske det enorme matsvinnet.


I følge den nye kampanjen Think. Eat. Save – Reduce your Foodprint, kan aktører innen hele næringskjeden, fra produsenter til konsumenter, ved enkle virkemidler minske det årlige matsvinnet på 1,3 milliarder tonn betydelig.

Nylig kom den britiske sjokk-rapporten "Waste Not Want Not: Agri-Food Waste Solutions for a Hungry World" fra Institution of Mechanical Engineers, som konkluderte med at verden kaster opp mot 50 prosent av all mat som produseres.

-Bærekraftig utvikling kan ikke realiseres uten at sult og underernæring blir utryddet. Skal verden klare å bekjempe sult innen 2050, må matkastingen reduseres kraftig. Dette var blant konklusjonene i FNs matvare- og landbruksorganisasjon FAOs rapport: «Towards the future we want: end hunger and make the transition to sustainable agricultural and food systems» som ble lansert i fjor.

- I en verden med syv milliarder mennesker, som kommer til å vokse til ni milliarder innen år 2050, er sløseri med mat ubegripelig – både økonomisk, miljømessig og etisk, sier Achim Steiner, administrerende direktør for FNs miljøprogram (UNEP).

Kampanjen Think. Eat. Save – reduce your Foodprint fokuserer først og fremst på forbrukere, forhandlere, restaurant og storhusholdninger.  Den er en del av SAVE FOOD-initiativet. Målet er å påskynde ulike initiativ rundt om i verden gjennom å gi en felles plattform for informasjonsutveksling og globale visjoner om disse spørsmålene.


Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!