Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Lavpriskjedene vinner økokundene

Den årlige undersøkelsen «Økobarometeret» viser at 28 prosent av kundene i lavprisbutikker hadde økologisk mat i sin handlekurv.
Lavpriskjedenes økomatkampanjer, som - Kiwis momkutt - har  gitt betydelig økt etterspørsel etter  økologisk mat. (Foto: Kiwi)
Lavpriskjedenes økomatkampanjer, som - Kiwis momkutt - har gitt betydelig økt etterspørsel etter økologisk mat. (Foto: Kiwi)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Den årlige undersøkelsen «Økobarometeret» viser at 28 prosent av kundene i lavprisbutikker hadde økologisk mat i sin handlekurv.

 

SOL Arild250LillianJonassenAt nesten 30 prosent av kundene i lavprisbutikker kjøper økologisk mat viser at dette ikke lenger er et nisjeprodukt for de få, men at mange er opptatt av å kjøpe giftfri, miljøvennlig og mer dyrevennlig mat, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.

«Økobarometeret» er en årlig forbrukerundersøkelse om økologisk adferd og holdning i Norge. Omlag 1000 kunder ble intervjuet, da de var på vei ut av 20 dagligvarebutikker i Moss, Oslo, Bergen, Trondheim, Lillehammer og Follo. Alle hadde vært på en «ordentlig» handletur, det vil si at de hadde handlet mer en bare boller og brus.

Fordelene med økologisk
«Økobarometeret» viser at forbrukerne etterspør mer informasjon om fordelene ved økologisk mat. Her finner du informasjon om fordelene ved økologisk, og hvilke økomerker du skal se etter.

Flere og billigere produkter
En rekke butikkjeder har kuttet prisen på økologisk mat, og tilbudet av produkter er økende. Dermed har salget økt betydelig. Nylig ble en omfattende undersøkelse publisert, om at det er lønnsomt å være økologisk jordbærbonde. Dette er bra, siden jordbær er et av de konvensjonelle produktene med høyest innhold av plantevernmidler, noe en tidligere undersøkelse gjort av Framtiden i våre hender viser.

Lavpriskjedene har gjerne gode økomat-tilbud for å tiltrekke seg den gode, betalingsvillige storkunden, viser «Økobarometeret». De selger derfor mer økologisk enn fullsortimentsbutikker, slik at disse trekker det totale tallet for salg av økologisk mat ned. Det betyr at 25 prosent av kvinnene og 20 prosent av mennene kjøper økologisk mat når alle butikkene i undersøkelsen tas med. 

Det er fortsatt kvinner rundt 30, med høyere utdannelse og barn hjemme som handler mest økologisk mat, men den gledelige endringen er at flere menn nå handler økologisk enn for bare et år siden. Langt flere forbrukere har imidlertid en positiv holdning til økologisk mat.

65 prosent er positive
Samlet oppgir 65 prosent av kundene at de er positive til økologisk mat. Så med bedre og mer stabilt vareutvalg, er det så absolutt grunnlag for å få opp omsetningen betydelig. Dette har for eksempel barnematprodusentene skjønt, og stadig flere småbarnsforeldre kjøper økologisk til sine små. Det har resultert i at hvert fjerde glass med barnemat som selges her i landet er økologisk,og at salget er tredoblet siden 2009.

«Økobarometeret» er et spleiselag mellom matkjedene, produsenter og leverandører av økologisk mat, OIKOS, Debio og Statens Landbruksforvaltning. Undersøkelsen utføres årlig av Eco Commerce, og har vært gjennomført siden 2004.

Se vår temaside om mat

 
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -