Oppbrakt over H&M-sjefs uttalelser

Kambodsjanske arbeiderne som produserer plagg for den gigantiske forhandleren H&M jobber for svært lav lønn. Det kom fram i en dokumentar som ble sendt på svensk tv.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Kalla%20fakta%20del%202%20-%20Dr%C3%B6mmen%20om%20levnadsl%C3%B6n

H&Ms toppsjef Karl-Johan Persson sier at selskapet ikke kjenner seg igjen i bildet som skapes i dokumentaren:  Vi kjemper for høyere lønninger og bedre vilkår for fabrikkarbeiderne også i Kambodsja, sier han.

Uttalelsene opprører Framtiden i våre hender, som i en årrekke har jobbet for at aktører som H&M skal ta sitt del av ansvaret og sørge for bedre arbeidsforhold i tekstilindustrien.

– H&M er i dokumentaren kledd naken og prøver å redde ansikt, men faktum er at H&M så langt har vist svært liten vilje til å gå i dialog med uavhengige kambodsjanske fagforeninger, sier Carin Leffler, fagrådgiver i Framtiden i våre hender.

Clean Clothes Campaign, som Framtiden i våre hender er en del av, er et nettverk som setter søkelys på arbeidsforhold og lønnsnivå i tekstilbransjen. I samarbeid med den kambodsjanske fagforeningen C.CAWDU ble det i september lansert en europeisk kampanje kalt «Ingen flere unnskyldninger». Her rettes det krav om at H&M og andre selskaper sikrer en levelønn i sin leverandørkjede.

Du kan bidra til at tekstilarbeiderne som syr klær for H&M får en levelønn. Skriv under kravet som går direkte til kleskjeden!

carin180Carin Leffler. Dokumentarfilmen viser virkeligheten bak rask, billig mote og glamorøse modeller. Jeg tror at en del av H&Ms kunder vil miste appetitten for billige klær etter å ha sett hvordan klærne produseres, sier Leffler i Framtiden i våre hender.

Den lovbestemte minstelønnen for tekstilarbeidere i Kambodsja er tilsvarende 350 kroner per måned . Dette utgjør rundt en fjerdedel av hva en arbeidstaker skal tjene for å kunne leve et liv i verdighet, i følge tall fra fagforeninger og menneskerettighetsorganisasjoner. Med noen lønnstillegg for mat, husvære og transport kan lønnen komme opp ca. 475 kroner per måned.

Lave lønninger har sin pris: I 2011 ble det rapporter mer enn 2400 tilfeller av masse-besvimelser på grunn av stress, lange arbeidsdager og underernæring grunnet av lave lønninger. Bare ved M&V International Manufacturing, en av H&Ms viktigste leverandører, har det besvimt over 300 arbeidere. Til tross for gjentatte meldinger fra H&M om at lønn har «topp prioritet" vil ikke selskapet sikre en levelønn for dem som syr deres klær.

Like før den kritiske dokumentaren ble vist på svensk TV4, lanserte selskapet ideen for et prosjekt i samarbeid med den svenske fagforeningen IF Metal. Planen er å styrke dialogen mellom arbeidstakerne og ledelsen ved noen fabrikker i landet.

– H&M reagerer langsomt og sent. Gjennom arbeiderens vitnemål, rapporter fra ILO, research fra Clean Clothes Campaign og Framtiden i våre hender vet H&M utmerket godt at det ikke er å leve på en minstelønn i Kambodsja. Arbeiderne må sikres en levelønn, sier Carin Leffler.

Det er Athit Kong, visepresident i fagforeningen Coalition of Cambodian Apparel Workers' Democratic Union (C.CAWDU), helt enig i.

– Vi støtter ideen om å bygge en respektfull dialog mellom fagforeningene og arbeidsgiverne i Kambodsja, sier Kong.

– Men for at dette skal fungere, er det helt nødvendig at prosjektet omfatter fagforeninger på lokalt og nasjonalt  nivå som virkelig gjenspeiler arbeiderens stemmer. For å være troverdig må H&M vise en sterk vilje til å skape en åpen dialog med fagbevegelsen i landet. Kun synlige endringer på fabrikkgulvet vil gjøre at dette prosjektet fungerer. Vi oppfordrer IF Metall til å sørge for at H&M bringes til bordet for å forhandle frem en ekte avtale med kambodsjansk og internasjonale fagforeninger som vil bedre forholdene for de kambodsjanske arbeidere, sier han.

FAKTA OM HENNES & MAURITZ:

H&M er en svært lønnsomt selskap. Den 15. oktober kunngjorde H&M at salget i september økte med 15 prosent sammenlignet med samme måned året før. Mellom september 2011 og september 2012 åpnet H&M 306 nye butikker og selger nå varer i 2699 butikker over hele verden.

I 2011 gjorde H&M en omsetning på 19480 millioner USD (129 MRD. SEK) og et overskudd på 2380 millioner USD (15,8 MRD. SEK). I Forbes liste over verdens milliardærer, er den viktigste aksjonær i H&M, Stefan Persson, rangert som nummer åtte med en anslått formue på 26 milliarder USD.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -