Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Støtt arbeidet vårt for en grønn framtid
Framtiden i våre hender jobber for etisk og miljøvennlig forbruk.
Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Vi bidrar til endring ved å spre kunnskap og finne løsninger.

Lokalt medie- og informasjonsarbeid

Mediearbeid er en viktig del av det politiske arbeidet. Gjennom aviser, radio, tv, nettsider og sosiale medier kan vi nå mange med vårt budskap. Her er følger noen tips og informasjon om hva som skal til for å lykkes.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Mediearbeid er en viktig del av det politiske arbeidet. Gjennom aviser, radio, tv, nettsider og sosiale medier kan vi nå mange med vårt budskap. Her er følger noen tips og informasjon om hva som skal til for å lykkes.

Finner du ikke svar på det lurer på, så kan du ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Håkon Fossmark på 905 52 579.

Nettsider og Sosiale medier
Lokallagenes nettsider er en viktig informasjonskanal. Her bør informasjon om lokallaget være lett tilgjengelig slik at personer som er interessert i eller ønsker å være med i lokallaget lett kan ta kontakt.

Har ditt lokallag hatt en aktivitet, stått på stand eller deltatt i en aksjon, så er det flott om dette kan vise igjen på nettsidene. Det er ikke så mye som kreves, noen bilder og linjer om hva lokallaget har gjort og hvorfor er ofte mer enn nok. Det viktigste er at det ligger ute informasjon om det vi holder på med for å kunne vise at vi er aktuelle og oppdaterte.

Nystartede lokallag som ønsker å opprette en nettside kan ta kontakt med Håkon Fossmark.

Lokallaget bør også være til stede i sosiale medier. Det byr på mange muligheter – og ikke minst er det morsomt! Det flotte med sosiale medier er muligheten til å få tilbakemeldinger på arbeidet en gjør. Det er viktig å huske på at sosiale medier er toveiskommunikasjon. Tenk på det når du legger ut noe i sosiale medier – inviter til diskusjon, spør aktivt om tilbakemeldinger og lignende fra de som følger deg.

Twitter og Facebook er også en fin måte å dele artikler fra eget nettsted. Lokallaget vil raskt få økt trafikken.

Få så mange som mulig til å like dere eller følge dere i sosiale medier! Slik kan dere få enda flere med på arrangementer og enda flere får vite om det dere driver med.


Noen grunnleggende tips for tilstedeværelsen i sosiale medier:


  • Lytt: Følg med på de innspill og kommentarer som du får.
  • Bidra: Si noe gjennom å dele artikler fra eget eller andres nettsted.
  • Reager: Svar på kommentarer og spørsmål.


Hvordan lage en egen Facebook-side


1)    Logg deg inn på din egen Facebook konto

2)    Gå til http://www.facebook.com/pages/ og trykk på ”Opprett en side” knappen.

3)    Deretter velger du ”Merke, Produkt eller Organisasjon”

4)    Skriv inn  navne på siden din (eks: www.facebook.com/FIVHBergen) Dette kan ikke endres etterpå, så vær nøye med rettskrivingen

5)    Etter det så laster du opp logo (den finner du på FIVH sine hjemmesider), skriv kort om hovedsakene til lokallaget, kontaktinformasjon, lenke til lokallagets hjemmeside og annen relevant informasjon.

6)    Når siden er opprettet: Inviter så mange som mulig til å følge deg.


Mediearbeid – Hvordan få journalistene til å omtale dere
 


Å kontakte journalister er som regel lettere og mindre skummelt enn hva en tror. Lokalaviser er, naturlig nok, veldig interessert i å skrive om det som skjer i lokalmiljøet. Å få omtale i lokale medier er mye lettere enn å få omtale i regionale og landsdekkende medier. Derfor vil vi oppfordre dere til å ta kontakt med lokalavisen hver gang dere har et arrangement. Dersom det pågår en debatt i nærmiljøet om et tema som det er naturlig at Framtiden i våre hender mener noe om, kan det også være lurt å kontakte redaksjonen.

Hvordan gå fram?
Det enkleste og beste er å ringe redaksjonen. Finn telefonnummeret til redaksjonen eller en journalist du vet navnet på, og ring.

Har du et arrangement du vil ha omtale av, må du spørre deg selv: Hva er spesielt med dette arrangementet? Hvorfor skal journalisten dekke akkurat dette arrangementet? Det foregår mange arrangementer hver uke, og lokalmediene dekker ikke alt. Er det noe nytt ved ditt arrangement? Er det noe spesielt? Noe morsomt? Noe annerledes? En spennende problemstilling som tas opp? Presenter det mest spennende for journalisten, og argumenter for hvorfor de bør dekke dette. Det er bedre å kontakte journalisten en gang for mye en en gang for lite.

Dersom det pågår en miljødebatt eller debatt om andre tema Framtiden i våre hender jobber med, så kan det være en idé å kontakte journalister. De er som regel interesserte i å følge opp saker som er i nyhetsbildet, men det er ikke alltid de vet hvordan. Dersom du ser en sak i media hvor det er naturlig at Framtiden i våre hender mener noe, så ring eller send mail til journalisten og si at dette er noe Framtiden i våre hender vil mene noe om. Vær poengtert og fortell hva vi mener og hvorfor dette er viktig.

Er du aktiv i lokallaget, kan det også være et tips å ha jevnlig kontakt med journalister som du vet skriver om tema vi jobber med.
Av og til kan det også være en idé å sende pressemelding. Det er en kortfattet framstilling av vårt standpunkt i en sak, eller informasjon om en aksjon eller et arrangement. En pressemelding bør være kort og konsis, aldri mer enn en side.

En pressemelding bør inneholde:

  • Kortversjonen av budskapet i overskriften
  • En introduksjon som kort forklarer bakgrunnen for saken og FIVH sin mening, eventuelt de viktigste opplysningene om arrangementet/aksjonen
  • Deretter utfyllende tekst og kommentarer
  • Navn til kontaktpersonen, slik at media kan ta kontakt for mer informasjon.

Aktuelle videoer

Aktuelle videoer

Det viktigste rommet

Myteknusing

Ta det helt med ro...

Vegetarskrekk