Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Krever klimabudsjett

Mandag 8. oktober legger finansministeren fram regjeringens statsbudsjett for 2013. Her er Framtiden i våre henders forventninger og krav.
Framtiden i våre hender håper jernbanen blir årets budsjettvinner.
Framtiden i våre hender håper jernbanen blir årets budsjettvinner.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Mandag 8. oktober legger finansministeren fram regjeringens statsbudsjett for 2013. Her er Framtiden i våre henders forventninger og krav.

Klimaforliket må følges opp

– Vi tar for gitt at regjeringen følger opp klimaforliket på alle punkter (se nedenfor), og at de mindre konkrete punktene fylles med innhold, altså penger. Klimakrisen er akutt, og krever handling, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Han påpeker at det er siste sjanse for Regjeringen til å innfri sine klimaløfter før stortingsperioden utløper. I Regjeringserklæringen fra 2009 lovet blant annet regjeringen å redusere utslippene i transportsektoren. Det har de ikke lyktes med.

Jernbane foran motorveier

– Regjeringen lover i klimameldingen å «styrke jernbanens rolle». Det må bety at Regjeringen prioriterer jernbane foran nye motorveier. Bygges både jernbane og nye motorveier, reduseres ikke utslippene, som er intensjonen i klimameldingen, sier Hermstad.

Framtiden i våre hender mener jernbaneinvesteringene må tredobles (fra 4,7 til om lag 15 mrd) for å sette fart på utbyggingen.

– Over 60 prosent av norsk jernbane er over 100 år gammel. Jernbanen lider av et etterslep på flere hundre milliarder kroner. Skal vi overføre trafikk fra bil og fly, må nye linjer bygges raskt, sier Hermstad.
Innfør flyskatt

Framtiden i våre hender ønsker også å innføre en grønn flyavgift. Klimagassutslippene fra luftfarten har økt med nesten 1 million tonn CO2-ekvivalenter de siste fire årene.

– I dag er luftfarten subsidiert med fritak fra merverdiavgift utenlands, grunnavgift på mineralolje og drivstoffavgifter, i tillegg til taxfree-ordningen. Ved å innføre en grønn flyskatt på 100-200 kroner kan myndighetene ta inn mellom 2-4 milliarder kroner årlig, som kan brukes til gode miljøformål, sier Hermstad.

Han etterlyser en større og mer radikal skattereform som kan trekke Norge ut av «business-as-usual», og i retning av et klimavennlig samfunn.

Tiltak i klimaforliket:
  • Styrke Klimafondet med 10 milliarder
  • Øke statens tilskudd til kollektivordninger i de store byene med 250 millioner
  • Øke investeringene til jernbane
  • Øke tilskuddene til klimaforskningen
  • Øke energibistanden til fattige land
  • Øke tilskuddet til Transnova
  • Øke CO2-avgiften med 200 kroner per tonn CO2 i petroleumsnæringen

Ring oss gjerne for kommentar:

Leder: Arild Hermstad, 98 03 67 62
Rådgiver: Marit Kristine Vea, 97 72 34 31

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!