Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Vi kjøper stadig mer økologisk mat

Nordmenn kjøper stadig mer økologisk mat. Spesielt egg og barnemat har en markant vekst. Det viser nye tall fra Statens landbruksforvaltning.
Øystein Skjæveland produserer den økologiske isen Isrosa. Melken til iskremproduksjonen kommer naturligvis fra gårdens egne kyr. (Foto: Arne Storrønningen)
Øystein Skjæveland produserer den økologiske isen Isrosa. Melken til iskremproduksjonen kommer naturligvis fra gårdens egne kyr. (Foto: Arne Storrønningen)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Nordmenn kjøper stadig mer økologisk mat. Spesielt egg og barnemat har en markant vekst. Det viser nye tall fra Statens landbruksforvaltning.

Det ble solgt økologiske matvarer for 555 milloner kroner i dagligvarehandelen i de første seks månedene i år. Det er en økning på nesten 11 prosent fra samme periode i fjor. Økologiske egg og barnemat er blant de store vinnerne. Økologisk melkeproduksjon øker også, mens kjøttslagene bare har mindre endringer i produksjonen.

– Dette er en god nyhet, og det viser at stadig flere nordmenn er opptatt av å spise sunn mat som er fri for sprøytemidler, sier Arild Hermstad.

Framtiden i våre hender har, sammen med en rekke andre organisasjoner, for tiden en underskriftskampanje hvor vi sier «Nei til mer gift i maten». Det er en protest mot Mattilsynet, som nok en gang vil tillate mer bruk av sprøytemidler i norsk mat. Til nå har nesten 10.000 signert kampanjen. Du kan også signere den her.

I motsetning til konvensjonelt produsert mat, er økologisk mat fri for sprøytemidler.


Framtiden i våre hender har i flere år jobbet for at det skal bli lettere og billigere å få tak i økologisk mat.

– Flere av de store kjedene har blitt bedre i sin markedsføring av økologiske produkter. Mange har også satt ned prisene. Det er nok en viktig grunn til at flere kjøper økolgisk mat, og vi regner med butikkjedene vil fortsette denne trenden, sier Hermstad.

Tallene fra Statens landbruksforvaltning viser at barnemat har i mange år hatt god vekst i salget. Når økologiske egg nå viser muskler kan det skyldes det nye forbudet mot burhøns, og dermed utjevning av prisforskjellene på konvensjonelt og økologisk produserte egg.


Meieriprodukter er den største varegruppen av økologiske produkter. I 1. halvår 2012 ble det solgt meierivarer for 127,2 mill. kroner, en økning på 5,7 prosent fra 1. halvår 2011. Men fortsatt er det mindre enn halvparten av den økologiske melka som videreselges som økologisk. Deretter følger grønnsaker, barnemat, kornprodukter og bakevarer, samt egg. Disse varegruppene utgjør til sammen 75 prosent av omsetningen av økologiske matvarer i dagligvarehandelen.


Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -