Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

– Nå er bensin rekordbillig

Framtiden i våre hender har flere ganger vist at bensin i Norge er billig og at vi bruker en rekordliten andel av lønningen på bensin. Nye utregninger gjort av Statistisk Sentralbyrå og E24 viser det samme.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender har flere ganger vist at bensin i Norge er billig og at vi bruker en rekordliten andel av lønningen på bensin. Nye utregninger gjort av Statistisk Sentralbyrå og E24 viser det samme.

Er det dyrt eller billig å fylle drivstoff i Norge? (Foto: jechstra/flickr)Er det dyrt eller billig å fylle drivstoff i Norge? (Foto: jechstra/flickr)

Pumpeprisen på bensin har aldri vært høyere enn den er nå. For ikke lenge siden passerte 95 oktan 15 kroner i veiledende pris for første gang i historien.

Men betyr det at vi betaler rekordmye for bensinen? Nei. Justert mot inntekt, historisk sett, tyder alt på det motsatte, har Framtiden i våre hender tidligere vist. Det har også Statitstisk Sentralbyrå tall på, som nå er omtalt hos NRK.

Også økonominettstedet E24 har gått gjennom veiledende bensinpriser fra 1930 til i dag, og satt dette opp mot den nominelle inntekten, altså ikke justert for prisvekst. E24 har sett på hvor stor del av inntekten man har måttet bruke på å kjøpe 1.000 liter bensin.

Resultatet er at er vi aldri har brukt en mindre av del lønningen vår på bensin.

– Forbrukerne har ikke noen spesiell grunn til å klage på bensinprisen, den har ikke påvirket vår kjøpekraft. Bensin utgjør en mindre del av de totale utgiftene i dag enn tidligere, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank First Securities til E24.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, er enig med Andreassen.

– Det norske folk har blitt lurt til å tro at vi har høye bensinpriser. Vi har nesten aldri måtte jobbe så lite for å kjøre så langt som vi gjør nå. I tillegg er bilene blitt mer bensingjerrige slik at du kommer lenger på en liter, sier Hermstad.

Han mener det må bli dyrere å kjøre bil, samtidig som kollektivtilbudet i Norge må forbedres kraftig.

arild p4-lyntogArild Hermstad.– Det må bli dyrere å forurense og enklere og billigere å velge miljøvennlig, sier Hermstad, som også har blogget om de høye bensinprisene.

Dette forslaget, om at det må bli dyrere å kjøre bil, har blitt støttet av OECD.

Også professor Ola Grytten ved Norges handelshøyskole er enig med Framtiden i våre hender.

– I forhold til inntektsnivået i andre land, så er ikke bensinprisen i Norge høy. Mange andre land har en lavere inntekt enn Norge, men omtrent samme bensinpriser. Det at bensin er dyrt i Norge er ikke riktig, sier Grytten til NRK.



Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -