Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Salg av økomat opp 10 prosent

Aldri før har det blitt solgt så mye økologisk mat i Norge som i fjor. Foreldre er spesielt opptatt av å gi barna sine trygg og sunn mat, og salget av økologisk barnemat økte med hele 53 prosent.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Aldri før har det blitt solgt så mye økologisk mat i Norge som i fjor. Foreldre er spesielt opptatt av å gi barna sine trygg og sunn mat, og salget av økologisk barnemat økte med hele 53 prosent.


Jordbaer barn 500spiser FlickrØkologisk mat blir foretrukket av småbarnsforeldre. (Foto: Flickr)

Den økologiske omsetningen steg totalt med 10 prosent i 2011, skriver Aftenposten på bakgrunn av en rapport fra Statens Landbruksforvaltning (SLF). Aldri før har vi kjøpt så mye økologisk mat.

– Dette er en gledelig utvikling. Nå håper vi butikkjedene fortsetter å holde prisene lave på økologisk mat, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Foruten den gledelige veksten innen barnemat, steg salget av meieriprodukter med 11,4 prosent og grønnsaker og poteter med 10,4 %. Tilsammen utgjorde disse tre kategoriene 54 prosent av den totale omsetningen. Bama har tidligere meldt at de hadde 15% økologisk vekst i 2011.

Totalt ble det solgt varer for 1 milliard, viser tall fra SLF. Det er en økning fra 2010 på 10 prosent. Samtidig økte salget totalt i dagligvarehandelen med 3,8 prosent.
Men det er langt igjen til Regjeringens mål om at 15 prosent av matproduksjon og matforbruk skal være økologisk innen 2020. I 2011 omsatte dagligvarehandelen for 143,7 milliarder kroner. For å nå målet må det økologiske matsalget opp i 21,5 milliarder kroner.

Kort om økologisk mat:
  • Regjeringen har et mål om 15 prosent økologisk matproduksjon og matforbruk her i landet innen 2020.
  • Økologiske produkter skal ikke sprøytes med kjemiske plantevernmidler.
  • Økologisk matproduksjon benytter ikke kunstgjødsel.
  • Det brukes ikke syntetiske tilsettingsstoffer.
  • Artsmangfold spiller en betydelig rolle.
  • Bærekraftige produksjonsmetoder generelt er svært viktig.
  • Produsentene bruker mest mulig lokale, fornybare ressurser.
  • Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk.
  • Dyrene skal ikke holdes bundet eller settes i bur.
  • Det er krav til hvor mange dyr/kull som kan gå sammen/holdes samtidig og minimumsareal.
  • De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård.
  • Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt.

Mattilsynet anbefaler at Norge øker grenseverdiene for plantevernmiddelrester i maten vår. Dette vil Framtiden i våre hender, Oikos - Økologisk Norge og Grønn Hverdag forhindre.

Signér underskriftskampanjen mot mer giftrester i maten  her!


Framtiden i våre hender har tidligere vist at svenskene og danskene spiser langt mer økologisk mat enn vi i Norge. I rapporten viser vi at økomatens andel av matvaresalget er på 7 prosent i Danmark, 4 prosent i Sverige, men bare 1 prosent i Norge.

– Mye av årsaken til at Norge har ligget så lavt på salgsstatistikkene over økologisk mat skyldes høy pris på økomat sammenliknet med konvensjonell mat. Det var derfor veldig bra at Rema på slutten av fjoråret startet priskrig mellom matvarekjedene på økomat. Det blir spennende å se hvor stort utslag dette gir på omsetningen framover, sier Arild Hermstad.

Hermstad mener også det offentlige må gå foran som et godt eksempel og bli bedre til å velge økologisk, for å få opp salget av økomat.

– De burde promotere økologisk mat i egne kantiner, sier Hermstad, som også mener staten ikke har gjort en god nok jobb når det gjelder å informere det norske folk om at økomat er bedre for både dyrevelferd, miljø og folks egen helse.

– Det er et stort misforhold mellom regjeringens høye ambisjoner og manglende vilje til å iverksette tiltak for å nå egne mål, sier han.

Framtiden i våre hender har lenge arbeidet for økt produksjon og omsetning av økologisk mat i Norge.
For å øke etterspørselen hos kundene mener vi at staten må:
  • Følge opp Økoløft i kommuner (avsluttet i 2009) med en satsing overfor forbrukere generelt.
  • Drive informasjonskampanjer for økologisk mat, og la det være en satsing på bedre og mer smakfull mat.
  • Kreve økologiske varer i matvarekjedenes innkjøpsavtaler.
  • Følge opp satsingen. Å vite hvordan det går med å oppfylle mål for innføring av økologisk mat er viktig både for motivasjonen og for å vurdere om ekstra tiltak trengs. Ved å innføre en egen regnskapskonto for økologisk mat er det lett å holde oversikten.

Disse kjøper økomat
Undersøkelsen er gjort av NorgesGruppen i samarbeid med Aftenposten

Økologikunden leser Morgenbladet, Dagsavisen og Aftenposten Innsikt, bruker parfymefritt vaskemiddel, spiser Camembert og ruccola samt drikker Fairtrade-kaffe.

Men det viktigste for økomatkundene er sunnhet. I tillegg er de generelt mer samfunns- og miljøopptatt.

  • Oslo-kunder er mer enn dobbelt så opptatt av økologisk mat som resten av landet.
  • Unge familier i alderen 30–39 er overrepresentert, kanskje fordi de er spesielt opptatt av sunnhet i forhold til sine små barn.
  • Den økologiske kunden spiser mer enn dobbelt så mye frukt og grønt sammenlignet med gjennomsnittet.
  • De spiser tre ganger så mye fersk fisk, skalldyr og indrefilet og biff.
  • De spiser bare en femtedel av frossenmaten gjennomsnittet gjør. Typisk frossenmat er fiskegrateng og grønnsaksblandinger.
  • De spiser mindre enn en tredjedel pølser og nesten tre ganger så mye ost fra ostedisken, typisk Camembert og fersk Mozzarella.
  • De velger ferskpresset juice fremfor juice fra konsentrat.
  • De velger heller ruccola, avocado, asparges og snacks tomater enn tradisjonelle grønnsaker.

Si nei mer gift i maten!

Nordisk råd krever strengere EU-regulering som tar hensyn til cocktaileffekten ved mange plantevernmidler.

Les Framtiden i våre henders rapport Norge på økomatbunnen

Les også om Mattilsynet som vil ha en vurdering av økologisk mat og produksjon. Problemet er bare at de som skal gjøre jobben - langt på vei har forhåndskonkludert.

Kilde: økologisk.no og mattilsynet.no

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -