Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Statoil-reklame får internasjonal kritikk

Statoils barne-reklame, som Framtiden i våre hender har klaget inn til Forbrukerombudet, setter sinnene i kok i utlandet. Nå har også Robert F. Kennedy jr. engasjert seg.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Statoils barne-reklame, som Framtiden i våre hender har klaget inn til Forbrukerombudet, setter sinnene i kok i utlandet. Nå har også Robert F. Kennedy jr. engasjert seg.


Framtiden i våre hender har klaget Statoils barnereklame inn til Forbrukerombudet for det som er villedende markedsføring og en reklamekampanjen som henvender seg mot barn. Etter over to måneders behandlingstid har Forbrukerombudet valgt å frikjenne Statoils reklamekampanje.

– Det er en avgjørelse vi mener er feil, og vi vil jobbe videre med denne saken. Forbrukerombudet konkluderer med at reklamen kun er sendt sent på kvelden. Dette har vi grunn til å tro ikke stemmer, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Han er heller ikke fornøyd med arbeidet Forbrukerombudet har gjort.

– De har brukt lang tid, og begrunnelsen er svak. Det kan virke som om Forbrukerombudet ikke har ønsket å gå inn i denne saken grundig nok., sier Hermstad.

Statoils reklamekampanje hvor animasjon og godnatteventyr brukes som virkemiddel (se video øverst) har fått mye kritikk. Ikke bare i Norge, men også i utlandet. Nå har også miljøaktivisten og advokaten Robert F. Kennedy jr., sønn av tidligere justisminister og presidentkandidat Robert F. Kennedy og nevø av John F. Kennedy, engasjert seg mot Statoil.

– En av min fars største prestasjoner var å få bannlyst tobakksreklame på tv og tobakksreklame rettet mot barn. Nå har den samme uanstendige og umoralske taktikken blitt tatt i bruk av sleipe informasjonsfolk i Statoil, sier Kennedy, etter å ha blitt gjort oppmerksom på reklamekampanjen av Bellona, skriver Stavanger Aftenblad.

Også den amerikanske aksjonsgruppen Mothers United for Sustainable Technologies irriterer seg over Statoils forsøk på grønnvasking av egen næring.

– Denne type markedsføring, som Statoil bruker for å villede foreldre og barn til å tro at olje- og gassutvinning er trygt, er fullstendig falsk. Både her i Pennsylvania og andre stater i USA er det flere eksempler på hvordan olje- og gassutvinning kan gå galt og hvordan miljø, vannforsyning, luftkvalitet og inbyggernes helse har blitt ødelagt, forteller Tanyette Colon i Mothers United for Sustainable Technologies. Mothers United for Sustainable Technologies er en grasrotbevegelse fra Pennsylvania som protesterer mot skifergassvirksomheten i området der Statoils partner har kjøpt seg kraftig opp de siste årene.

Arild Hermstad mener det er ekstra viktig å forhindre oljenæringens kampanjer når det viser seg at stadig færre ungdom er kritiske til næringen.

En undersøkelse gjennomført av Synovate på oppdrag fra Oljeindustriens Landsforening (OLF) viser at færre ungdommer enn før i alderen 15–19 år mener olje- og gassindustrien forurenser mer enn andre næringer. I dag mener stadig flere enn før at olje- og gassindustrien er opptatt av å redusere utslipp. Flere er for åpning av aktivitet i Lofoten og Vesterålen.

– Oljenæringens massive reklamekampanjer, hvor de grønnvasker olje og gass, er nok en av hovedgrunnene til at stadig flere unge blir positive til oljenæringen, sier Hermstad.

Som en kontrast til Statoils reklame, har denne parodien blitt laget:






Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!