Forbrukerombudet godtar Statoil-reklame

Denne reklamen har Framtiden i våre hender klaget på.

I tillegg til denne reklamevideoen, har Statoil også en rekke tekstreklamer med hvor det hevdes at «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».
Framtiden i våre hender mener Statoil bryter markedsføringsloven både ved at de henvender seg til barn – og at de driver villedende reklame. Med de klimaendringene oljeutvinning fører med seg, er det ikke slik at de nye oljefunnene vil glede våre barnebarn. Tvert imot. (Du kan lese hele klagen her)
Etter å ha brukt over to måneder på å behandle saken, har ombudet kommet fram til at Statoil holder seg innenfor markedsføringsloven.
Forbrukerombudet skriver:
«Etter Forbrukerombudets vurdering av denne markedsføringskampanjen har ikke Statoil fremsatt noen konkrete påstander med klima/ eller miljøbudskap. Det helhetlige inntrykket av reklamefilmen og markedsføringskampanjen for øvrig formidler heller ingen slike påstander.
Markedsføringsloven §§ 19/21 stiller særlige krav til aktsomhet ved markedsføring overfor barn. Forbrukerombudet har foretatt en nøye vurdering, men finner heller ikke at det foreligger brudd på disse reglene. Et moment i denne vurderingen har vært at Statoil har opplyst om at reklamefilmen ble sendt sent på kvelden og aldri til typiske barneprogrammer.
På denne bakgrunn finner Forbrukerombudet at den aktuelle markedsføringen fra Statoil ikke er i strid med markedsføringsloven.»
Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, er skuffet over Forbukerombudets konklusjon. Blant annet reagerer han på at Statoil opplyser at «reklamefilmen ble sendt sent på kvelden».
– Vi har grunn til å tro at det ikke stemmer. Vi vil nå jobbe videre med saken og blant annet dokumentere når på døgnet reklamevideoen ble sendt, sier Hermstad, som synes begrunnelsen til Forbrukerombudet generelt er tynn.
– Vi etterlyser særlig en grundigere begrunnelse for hvorfor reklamevideoen til Statoil ikke regnes som ulovlig markedsføring rettet mot barn, sier Hermstad.
Statoils reklame har engasjert og provosert mange, og her kan du se en kreativ protest mot Statoils reklame:

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!