– Tregt forbrukerombud gjør ikke jobben


Statoil har også en kampanje i en rekke papir- og nettaviser med teksten «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn». Framtiden i våre hender mener Statoil med denne reklamekampanjen bryter med markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger. Statoil kan ikke dokumentere at disse oljefunnene vil glede våre barnebarn. Tvert imot vil selskapets leteiver med stor sannsynlighet bidra til farlige klimaendringer for våre barnebarn.
For én måned siden klaget Framtiden i våre hender Statoil inn til Forbrukerombudet. (Du kan lese hele klagen her). Det tok Forbrukerombudet tre uker å sende brev til Statoil for å be om tilsvar. Statoil har fått svarfrist til 6. januar. Deretter vil Forbrukerombudet bruke noe tid på å ta en beslutning.
– Når det går over to måneder fra Forbrukerombudet får klagen til de tar en beslutning, mener vi de ikke gjør en god nok jobb. Sannsynligvis vil Statoils reklamekampanje være over når Forbrukerombudet kommer med sin uttalelse. Hva er da poenget med en forbrukerombudsordning, spør Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.
Han mener det bør kunne forventes raskere saksbehandling i saker som dette, og får støtte fra WWF.
– Statoils millionpåkostede godnatt-eventyr utelater at pappas skattejakt også fører til at barna arver en kokt planet. Vi har nylig sett at Forbrukerombudet slo lynraskt ned på det de mente var feil i en reklame for fornybar energi. Det er underlig at ombudet er så mye mer tålmodig med Statoils romantisering av fossil virksomhet, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!