Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

EU-dom i dag: Alle som flyr til og fra EU må kjøpe kvoter!

En rekke amerikanske flyselskap gikk til sak mot EU fordi de ikke ville betale utslipskvoter for å fly til og fra EU. Framtiden i våre hender er glad for at flyselskapene ikke vant fram.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
En rekke amerikanske flyselskap gikk til sak mot EU fordi de ikke ville betale utslipskvoter for å fly til og fra EU. Framtiden i våre hender er glad for at flyselskapene ikke vant fram.


 Fra 1. januar 2012 skal luftfarten innlemmes i EUs kvotesystem, men EU har vært under press. En rekke amerikanske flyselskaper  har gått til sak mot EU fordi de mener det bryter med internasjonal lov og suverenitetsprinsippet at også flyvninger til og fra EU må være med i EUs kvotehandelssystem. EU-domstolen slår fast at  EU har rett til  å inkludere flyvninger til og fra EU i kvotehandelssytemet.

–  Luftfarten har alt for lenge fått slippe å betale for klimautslippene sine.  Derfor er det veldig gledelig at de amerikanske flyselskapene ikke vant gjennom med angrepet sitt på EUs kvotesystem, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.

Den voldsomme motstanden fra luftfarten mot å inngå i EUs kvotesystem, står ikke i forhold til kostnadene luftfarten faktisk kommer til å få. Framtiden i våre hender beregnet tidligere at en reise tur-retur Bergen vil få en merkostnad på tre kroner. Siden denne beregningen ble gjort har kvoteprisene halvert seg. Dessuten har også norske lobbyister (med NHO luftfart i spissen) vært i aksjon, og har sikret at avgiften på innenriks luftfart skal reduseres tilsvarende kvoteprisen. Det vil derfor ikke bli noen av den omtalte tilleggskostnaden på tre kroner mellom Oslo og Bergen. Men norske flypassasjerer og flyselskaper må altså betale noen kroner ekstra for å fly inn og ut av EU – og interkontinentale flyvninger til og fra EU.

–  Gjennom kvotesystemet  setter man et tak for CO2-utslippene, og det kan gi insentiver til å skaffe mer  energieffektive fly, fullere fly, implementering av ny teknologi, grønne landinger, etc. Men det kommer neppe til å ha noen særlig innvirkning på folks reisevaner, sier  leder i Framtiden i våre hender Arild Hermstad. Han legger til at den uforsvarlige veksten i klimagassutslippene fra denne sektoren sannsynligvis vil fortsette.

Fakta:

Flytrafikk er nå ansvarlig for 4,9 prosent av menneskeskapte klimaendringer  globalt.
Hvis alle hadde flydd som nordmenn hadde tallet vært betydelig større. Utslippene fra nordmenns flyreiser tilsvarer utslippet til hele den norske personbilparken - som er på ca 10 prosent. 

Spørsmål og svar om luftfarten og kvotesystemet.


Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!