Problemer bak et nøtteskall


Min kollega sjekket importen av cashewnøtter til Norge: Over to millioner kilo fant sist år veien til norske butikker – over halvparten av disse nøttene var fra Vietnam. Fire av fem norske matvarebutikker selger cashewnøtter fra landet.
Både Coop Norge og ICA (som eier Rimi) har «Vietnam-nøtter» i hyllene, NorgesGruppen likeså. Selskapene er medlem i Initiativ for etisk handel, et ressurssenter med masse kompetanse for dem som vil forbedre arbeidsforholdene i leverandørkjeden. De tre matvaregigantene har alle vært medlemmer i ti år eller mer. De har etiske retningslinjer og setter angivelig av tid og ressurser til etikkarbeid. Til tross for dette har de lite innsikt i hvor og hvordan varene blir produsert. Dette er problemet i et nøtteskall.
Mangel på kunnskap om produksjonsforhold er ikke uvanlig i norsk næringsliv og cashewnøttene fra Vietnam er bare et av mange eksempler på hvordan et næringsliv som til stor del jobber med etikk ut ifra frivillige retningslinjer, kommer til kort. I en debatt på Stortinget sist uke sa statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet at 99,99 prosent av norske bedrifter er så gode på samfunnsansvar at de ikke trenger bindende retningslinjer. Vi og andre organisasjoner, som i en årrekke har avslørt kritikkverdige forhold i leverandørkjeden, vet at andre virkemidler enn frivillighet er nødvendig.
Dette eksempelet handler jo også om deg som bevisst forbruker. Vi vil ikke at du skal tro at selskapet du kjøper varen ifra jobber med at arbeidsforholdene på fabrikken hvor varen kommer fra er OK. Vi vil at du skal vite mest mulig om varene du blir tilbudt, og kunne handle deretter.
Denne artikkelen, skrevet av fagrådgiver Carin Leffler, har også stått på trykk i Dagsavisen og nyemeninger.no.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!