Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Statoil klages inn til Forbrukerombudet

Framtiden i våre hender mener Statoil bruker villedende og ulovlig reklame rettet mot barn i sin nye markedsføringskampanje. Nå har vi sendt klage hvor vi ber Forbrukerombudet stoppe Statoils reklame om det norske oljeeventyret.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender mener Statoil bruker villedende og ulovlig reklame rettet mot barn i sin nye markedsføringskampanje. Nå har vi sendt klage hvor vi ber Forbrukerombudet stoppe Statoils reklame om det norske oljeeventyret.




Statoil har for tiden en reklamekampanje på TV2 som henvender seg til barn. I videoen hevdes det at Statoil leter etter skatter som verden trenger for å fungere. Videoen er i sin form rettet mot barn, med godnatteventyr og animasjon som virkemidler. Statoil har og de siste dagene hatt nettreklame med teksten «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».

Statoil anklages for brudd på Markedsføringsloven (LOV 2009-01-09 nr 02). Framtiden i våre hender mener Statoil med denne reklamekampanjen bryter med markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger, og paragraf 19 i kapittel 4 om særlig beskyttelse av barn. Du kan lese hele klagen her.

Framtiden i våre hender ber Forbrukerombudet stoppe videre bruk av Statoils markedsføringstiltak.

– Vi godtar ikke at Statoil driver merkevarebygging overfor barn og utnytter barns godtroenhet. Fossil utvinning har store negative konsekvenser i form av økte fossile utslipp og påfølgende global oppvarming. Dette sier reklamen ingenting om, forklarer Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Statoil har også en nettreklame med teksten «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».

– Statoil har ikke dekning for påstanden om at oljefunn vil glede våre barnebarn. Tvert i mot vil oljefunnene kunne skape store problemer for barnebarna våre, spesielt for de barnebarna som ikke vokser opp i Norge. Men selv i Norge vil klimaendringene føre til at det i nær framtid må brukes mye mer penger på infrastruktur, og til at områder blir ubeboelige, sier Arild Hermstad.

Hele klagen til Framtiden i våre hender finner du her.

Ifølge informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk Jr., er ikke tegneseriereklamen rettet mot barn, men skal si noe om hvordan Statoil jobber for å dekke verdens behov for energi på en bærekraftig måte.

– Problemstillingene som Framtiden i våre hender peker på er en sentral del av kampanjen, og noe vi ønsker debatt om. Derfor heter det også i kampanjen: «Hvordan skal vi klare å skaffe energi til en økende verdensbefolkning, uten å ødelegge kloden?» Dette er kanskje det største og viktigste spørsmålet i vår tid, og det har ennå ikke funnet sitt endelige svar. Men spørsmålet opptar og inspirerer oss, både som privatpersoner og som selskap, sier han.

Hva synes du om reklamen til Statoil? Si din mening i kommentarfeltet under.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -