Selskaper holder leverandørlister hemmelig
Kun to av 18 undersøkte selskaper i kles og elektronikkbransjen har åpne leverandørlister. De lar heller ikke omverden få innblikk i andre viktige deler av sitt etikkarbeid. Dette viser en fersk rapport fra Framtiden i våre hender.
Kun to av 18 undersøkte selskaper i kles og elektronikkbransjen har åpne leverandørlister. De lar heller ikke omverden få innblikk i andre viktige deler av sitt etikkarbeid. Dette viser en fersk rapport fra Framtiden i våre hender.


Rapporten viser at bare to av 18 selskaper som er blitt undersøkt, opererer med åpne leverandørlister. Selskapene begrunner hemmeligholdet av leverandørlistene med deres utsatte konkurransesituasjon, men rapporten viser at dette og andre argumenter for manglende åpenhet er i ferd med å bli kraftig svekket.
Selskaper som har åpne leverandørlister, slik som Nike, Adidas, Puma, Timberland, Stormberg og Bj Sport sier de ikke har erfart negative konsekvenser som en følge av sin åpenhetspraksis.
Rapporten belyser også en rekke andre forhold; om selskapene selv mener at de har implementert sine etiske retningslinjer, hvorvidt de offentliggjør kontrollrapportene fra fabrikkbesøk og i hvilken grad de er åpne om forbedringer og tiltak de må gjennomføre.
Følgende 18 selskaper dekkes av undersøkelsen:
Klesselskaper: H&M, Varner-gruppen, Voice, Lindex, KappAhl, Gina Tricot, Bestseller og Inditex (Zara og Massimo Dutti m.fl.)
Pc-produsenter: HP, Dell, Acer, Lenovo og Toshiba
Mobiltelefonprodusenter: Nokia, Samsung, LG Electronics, Apple, R.I.M.
Framtiden i våre hender krever blant annet at selskapenes leverandørliste gjøres tilgjengelig for allmennheten, at de må være åpne om sine fabrikk-kontroller og samarbeide med fagbevegelsen på alle nivåer.
Rapporten har blant annet blitt omtalt i Dagens Næringsliv og på nrk.no og blitt kommentert i Ukeavisen Ledelse.
Den er skrevet av researcher Eirik Hovland Steindal og fagrådgiver Carin Leffler. Kvalitetssikrer er Espen Løken, tidligere Fafo-ansatt, nå administrasjonssjef i Industri Energi.
Her kan du laste ned rapporten «Med døren på gløtt? Om merkevareselskapenes manglende åpenhet».