Merkevarer sier nei til sandblåsing
Dog finnes det fortsatt noen selskaper som ikke tar avstand fra den dødlige metoden. Dette er sterkt kritikkverdig. Et slikt selskap er merkevaren Dolce & Gabbana.
Kampanjen mot sandblåsing ble startet av Solidaritetskomitteen for sandblåsere og nettverket Clean clothes Campaign for et år siden. Kampanjen har blitt en suksess. Forbrukernes innsats og frivillige organisasjoners press på selskapene har vært svært viktig for å få kampanjen «på glid». I løpet av flere måneder har det rent inn e-poster til de selskapene som ikke har tatt klar avstand fra sandblåsing av jeans. Nå er en hel bransje i ferd med å flytte seg i riktig retning.
Under finner du en oppdatert liste over selskapenes holdning til sandblåsing:
Selskaper som ikke vil slutte med sandblåsing eller som ikke svarer på våre spørsmål om dette:
Dolce & Gabbana
Kookai
Selskaper som sier de ikke bruker sandblåsing eller som er i ferd med å kutte det ut:
- Varner-gruppen (Cubus, Dressman, m.fl.)
- H&M
- Bestseller (Jack&Jones, Vero Moda)
- Gina Tricot
- Inditex (Zara, Massimo Dutti, m.fl.)
- Diesel
- Benneton
- Gucci
- IC Companys (Companys, InWear)
- Esprit
- Wrangler
- Lee
- WE
- G-Star
- Axstores (Åhléns, Kicks, Lagerhaus)
- Whyred
- Fabric Skandinavien (Cheap Monday)
- RnB Retail (Brothers & Sisters, JC, m.fl.)
- Replay
- New Yorker
- Versace
- Armani

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!