Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Bensinprisene har aldri vært lavere enn nå

I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn. I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn. Det viser beregninger Framtiden i våre hender har gjort.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn. I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn. Det viser beregninger Framtiden i våre hender har gjort.

statoilDu får nesten tre ganger så mye bensin for en timelønn i dag som for 50 år siden.
(Foto: Statoil)


Bensindebatten har rast de siste dagene, og mange klager over at 15 kroner for én liter bensin er for mye. Likevel er det slik at nordmenn har blant den billigste bensinen i Europa. Det viser tall både Framtiden i våre hender og Finansdepartementet har kommet fram til. I Norge og Irland fikk en ansatt i industrien i 2009 17 liter bensin for én times arbeid etter skatt, mens dansker kun fikk 15 og svensker 13. Siden har har bensinprisen økt med 2-3 kr i alle landene, men forholdet mellom landene er fremdeles det samme. Se hele utregningen her.

Beregner Framtiden i våre hender har gjort, viser også at bensinen aldri har vært billigere enn nå.

Se bare her:

  • I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn.


  • I 1970 fikk du ti liter bensin for en timelønn.


  • I 1980 fikk du 12 liter bensin for en timelønn.


  • I 1990 fikk du 16 liter bensin for en timelønn.


  • I 1998 fikk du 15 liter bensin for en timelønn.


  • I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn.
(Vi har hentet inn bensinpriser fra Norsk Petroleumsinstitutt og tatt utgangspunkt i en gjennomsnitlig industriarbeiderlønn etter skatt, men inkludert alle godtgjørelser. Se oversikt over timelønn vi har tatt utgangspunkt i hos Bureau of Labor Statistics.)
 


arild180250Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.– Det norske folk har blitt lurt til å tro at vi har høye bensinpriser. Vi har nesten aldri måtte jobbe så lite for å kjøre så langt som vi gjør nå. I tillegg er bilene blitt mer bensingjerrige slik at du kommer lenger på en liter, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Framtiden i våre hender ønsker høyere bensinpriser som et av flere virkemiddel for å få oss til å kjøre mindre, i tillegg til en økt satsing på kollektivtilbudet og bedre støtteordninger for el-biler i Norge.

– Det må bli dyrere å forurense og billigere å velge miljøvennlig, sier Hermstad, som også har blogget om de høye bensinprisene.

Også Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt mener at dagens pris på rundt 15 kroner literen ikke er høy nok til folk setter fra seg bilen.

– Smertegrensen for å sette fra seg bilen er forskjellig. Folk er villige til å betale ganske mye for å bruke bilen. Vi vil nok ha mye biltrafikk selv om prisene går atskillig høyere enn nå, også med tanke på at utgifter til bensin og diesel bare utgjør en knapp fjerdedel av de totale kostnadene med bilhold, sier han til VG Nett.

Les våre beste tips: Slik kan du spare bensin

Vil du støtte Framtiden i våre hender? Les mer og bli medlem her!



Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -