Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Bukser som dreper

Å gå med slitte dongeribukser har blitt en motetrend. Men visste du menneskene som produserer noen av disse buksene jobber med livet som innsats? Nå trenger vi din hjelp til å stoppe dette.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Å gå med slitte dongeribukser har blitt en motetrend. Men visste du menneskene som produserer noen av disse buksene jobber med livet som innsats? Nå trenger vi din hjelp til å stoppe dette.




Sandblåsing av jeans er en metode som brukes for å få buksene til å se naturlig slitt ut. Fint å gå med, synes mange, men få er nok klar over hvor farlig det er å produsere disse buksene. Tusenvis av arbeidere har pådratt seg lungesykdommen silikose. Mange av dem er allerede døde.

Derfor starter nettverket Clean Clothes Campaign (CCC) i dag en internasjonal kampanje for å få stoppet sandblåsing av jeans. Framtiden i våre hender er en del av den norske avdelingen av nettverket, og i tiden framover vil vi legge et betydelig press på aktører i klesbransjen.

Nå kan du støtte kampanjen! Ditt bidrag er verdifullt i vår kamp mot sandblåsing.

Her kan du signere et brev til Diesel og Dolce & Gabbana. (NB! Denne delen av kampanjen er avsluttet).
Her kan skrive under det internasjonale oppropet mot sandblåsing.

– Menneskeliv kan ikke lenger ofres for høy fortjeneste. Vi arbeider for at alle selskaper skal slutte med sandblåsing, og komme med en offentlig uttalelse om at de ikke vil bruke produksjonsmetoden.  Dessuten må arbeidere som har blitt syke få medisinsk behandling og kompensasjon, sier Carin Leffler, koordinator i Clean Clothes Campaign Norge.

Be-stupid-DieselSlik ser slitte bukser ut. Dette er fra en Diesel-butikk.
(Foto: Clean Clothes Campaign)
Sandblåsing med kvartssand, som utføres manuelt, fører til mye støv. Når arbeiderne puster inn dette er faren stor for at de utvikler den uhelbredelige lungesykdommen silikose.

Sandblåste jeans er billige å lage. Fordi de ser så «ekte» ut er etterspørselen stor og kleskjedene kan ta en høyere pris for dem. Fortjenesten per solgte plagg er stor. Den umenneskelige prisen betales et annet sted. Det finnes landsbyer i Tyrkia hvor nesten alle menn i arbeidsfør alder har pådratt seg silikose fordi de har jobbet med sandblåsing, noen bare i seks måneder. De lever et liv fylt med angst og fysiske plager; tungpustethet, kronisk hoste, utmatting. Mange lever ikke lenger.

Nå tar også LO-leder Roar Flåthen, flere ganger kåret til en av Norges mektigste personer, avstand fra sandblåsing.

– For LO betyr det ikke noe om buksene er mørke eller lyse, men vi aksepterer ikke en produksjon som gjør arbeiderne syke. Den norske klesbransjen kan ikke profittere på at utenlandske arbeidere må ofre helsa. Jeg utfordrer derfor hele bransjen, fra importører til butikkene, om å ta ansvar. Og jeg oppfordrer også hver enkelt om å være bevisst på hvilke bukser man kjøper, sier Flåthen.

I løpet av flere måneder har CCC-nettverket kommunisert med mange store jeans- og kleskjeder for å finne ut av om de bruker sandblåsing og om de vil ta avstand fra og slutte å bruke denne livsfarlige blekingsmetoden. Noen selskaper nekter å svare, mens andre har gått ut med en offentlig avstandstagen mot sandblåsing i egen produksjon.

Under finner du en liste over de ulike selskapene, og hvordan de stiller seg til sandblåsing. (Listen gyldig til og med april 2011).

Noen store merker, som for eksempel norske Varner-Gruppen, Levi's, H&M og C & A sier at de har sluttet med sandblåsing. Det samme må ethvert annet selskap gjøre!

De bedre De uklare De verste
Kjeder som enten ikke
bruker sandblåsing

eller som nettopp har
 forbudt metoden i sin
leverandørkjede
Kjeder som ikke har tatt offentlig
avstand fra sandblåsing
Kjeder som ikke vil svare på
spørsmål om sandblåsing
H&M Versace Armani
Gucci Orsay Roberto Cavalli
S. Oliver New Yorker Tesco
Esprit Benetton Pepe Jeans
Carrefour Dolce & Gabbana
El Corte Inglés Diesel
Adolfo Dominguez Replay
IC Campanys (Companys, InWear)
Wrangler
Lee
WE
G-Star
Axstores (Åhléns, Kicks, Lagerhaus)
Varner-gruppen (Cubus, Dressman, Carlings, BikBok,
Wow, Wearhouse, Volt, Solo, Levi’s Store, Vivikes, Urban)
Whyred
Tiger of Sweden
Gina Tricot
Fabric Skandinavien (Weekday/MTWTFSS,
 Cheap Monday and Monki)
RnB Retail (Brothers & Sisters, JC and Polarn O. Pyret)
Inditex (Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear,
Bershka, Stradivarius,
Oysho, Zara Home and Uterqüe)
Bestseller (Jack&Jones, Only, Vero Moda)
Promod
C&A

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -