Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Hjelp, vi flyr!

Jeg får lyst til å lenke meg fast til asfalten på rullebanene på Gardermoen.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Jeg får lyst til å lenke meg fast til asfalten på rullebanene på Gardermoen.

Flyreise.Hvor mange flyreiser kan verden tåle? (Foto: Espen Seierstad)
Av Carin Leffler, fagrådgiver

Du verden så fristet man blir! Det er lørdag med masser av tid til å bla seg igjennom morgenavisen. Jeg pløyer gjennom den ene reisereportasjen etter en andre: Om loppemarkeder i Istanbul, perlene i den greske øyverden, reis med barn i buss tvers over Cuba. Like til høyre for den redaksjonelle omtalen, strategisk plassert, finner jeg annonser for flyreiser til de samme reisemålene. Rasende billige billetter, et tastetrykk unna, og vips! er reisen min!

Nordmenn er at av verdens mestflyvende folkeslag - vi flyr mer enn tre ganger så langt som vi gjorde i 1990. Sist år reiste i overkant av 40 millioner passasjerer til eller fra norske flyplasser. I forrige uke vedtok Avinor at Gardermoen skal bygges ut slik at dagens 19 millioner reisende kan vokse til 28 millioner om syv år. Målet er 35 millioner noen år senere. Når jeg leser slikt, vil jeg bare lenke meg fast til asfalten på Gardermoens rullebaner.

Å reise med fly er ingen menneskerett. Mesteparten av verdens befolkning har aldri sittet i et fly. De samme menneskene som mangler flyerfaring vil også være de som rammes hardest av klimakatastrofer, skapt av klimagassutslipp fra flyglade individer. En økende andel av de klimagasser vi slipper ut kommer fra flytrafikken. CO2-utslipp, i kombinasjon med andre utslipp høyt oppe i atmosfæren, gir sterkere drivhuseffekt enn utslipp fra bakken. I stedet for å legge til rette for at du og jeg skal fly enda mer burde våre folkevalgte gjort det motsatte. De har lovet å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020. Når skal arbeidet for å innfri denne forpliktelsen ta av?

Første tiltak burde være å stoppe utbyggingen av flyplasser. I England har politikerne stoppet en utvidelse av flyplassen Heathrow, med henvisning til landets klimaforpliktelser.
Høyhastighetsbaner mellom Oslo og Trøndelag, Vestlandet og Sørlandet er et annet tiltak som ville ha bremset, kanskje også redusert, flytrafikken innenlands.
Flybillettene må koste mer: Nylig innførte Tyskland  og Østerrike en flyskatt, som vil gjelde både innenriks og utenriks. Norge kan gjøre det samme.

Hard kost? Nei, ikke hvis vår statsminister skal feie for egen dør før neste klimatoppmøte!

Dette innlegget har også stått på trykk i Dagsavisen.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!