Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Norske leveranser til Burma

De norske selskapene Noreq og National Oilwell Varco leverer utstyr til en omstridt plattform som skal pumpe opp gass for militærregimet i Burma.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
De norske selskapene Noreq og National Oilwell Varco leverer utstyr til en omstridt plattform som skal pumpe opp gass for militærregimet i Burma.

Av Erik Hagen

Burma_landsbyer
Illustasjonen over viser en liten brøkdel av alle landsbyene som kommer til å berøres eller raseres på grunn av generalenes utbygging av Shwe-feltet. Bildet viser kun en liten del av ledningen som vil gå hele veien til Kina, nord i landet (Illustrasjon: EarthRights International/GoogleEarth)


Framtiden i våre hender kan avsløre at National Oilwell Varco (NOV) fra Kristiansand er involvert leveranser til en koreansk plattform som skal pumpe opp gass for det brutale Burma-regimet.

- Leveranser fra oss, ja, det kan sikkert stemme. Jeg kjenner ikke prosjektet spesifikt, men det kan godt stemme det, ja, uttaler administrerende direktør Eirik Bergsvik på spørsmål om selskapet har levert utstyr til den kommende Hyundai-plattformen utenfor Burma.

Etter en runde med sine kolleger, skriver direktør Bergsvik følgende kommentar til Framtiden i våre hender:

– National Oilwell Varco følger gjeldende lover og regler i all sin virksomhet også ved eventuelle leveranser til et sluttprodukt som skal til Burma. Når det gjelder leveransen til Shwe feltet ber vi om at det tas kontakt med Hyundai da vi ikke kan uttale oss om dette på grunn av konfidensialitetserklæring i kontrakten, skriver han.

Kristiansand-selskapet og Hyundai Heavy Industries har samarbeidet med flere byggeprosjekter i Sør-Korea tidligere. Nå samarbeider de om teknologi for en plattform som skal brukes på gassfeltet Shwe utenfor Burma, men det er uklart hva slags utstyr den norske bedriften skal levere.

Mens Utenriksdepartementet fraråder norsk næringslivsdeltakelse i Burma, er NOV blitt en av de raskest voksende bedriftene i Norge. I 2009 doblet de sin omsetning fra 12 til 24 milliarder kroner.

Også livbåtbedriften Noreq fra Husnes i Hordaland har fått en stor kontrakt med Hyundai Heavy Industries for plattformen på Shwe-feltet. I motsetning til NOV, annonserte Noreq selv om leveransen på sine egne hjemmesider i september.

Avtalen omfatter fire livbåter og fire sett med såkalte rigg-daviter. Nyheten om Noreq-leveransen ble forklart som ”enormt viktig” for selskapet. Utstyret skulle ifølge Noreq brukes i ”Myanmar”, som er juntaens navn på landet.

Framtiden i våre hender venter på ytterligere kommentarer fra Noreq, og på oppklaringer fra Hyundai om detaljer rundt det koreanske selskapets avtale med NOV.

Overgrep
Hyundai Heavy Industries har en kontrakt verdt 1,5 milliarder kroner for å bygge ut gassindustrien i Burma. Foruten gassplattform, skal Hyundai bygge rørledninger, gassterminaler og havneanlegg. Alt er planlagt å stå ferdig i 2013.

Ifølge en rapport fra EarthRights, offentliggjort i Oslo i desember, har overgrep allerede begynt å finne sted knyttet til dette konkrete gassprosjektet. Organisasjonen frykter at åpne konflikter vil bryte ut idet gassledningen skal legges gjennom landet inn til Kina. Landsbyer langs den kommende rørledningen har allerede fått konfiskert sine eiendommer, og tropper fra den burmesiske hæren flyttes mot området der gassledningen skal bygges. Da en liknende, men kortere, ledning ble bygget til Thailand, førte det til alvorlige overgrep, drap og tvangsarbeid.

Framtiden i våre hender har de siste årene avslørt en rekke norske aktører i det sørasiatiske landet. Tidligere i fjor skrev vi at fem norske riggselskaper har vært involvert i boreprosjekter i landet.

Boreskipet Frontier Dutchess, eid av Frontier Drilling fra Bergen, gjorde testbrønner på det samme Shwe-feltet allerede i november 2004. – Vi hadde en borejobb for det koreanske selskapet Daewoo, og har ikke inngått noen avtale med militærjuntaen, sa selskapet da Framtiden i våre henders Norwatch-prosjekt avslørte forholdet i 2006.

GIEK stengt for Burma-støtte
NOV forteller at de i slike Burma-tilfeller konsulterer norske myndigheter, men har ikke svart på hvilke norske myndigheter de eventuelt har vært i kontakt med om denne involveringen.

Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) forteller at de ikke kan støtte prosjekter i Burma, selv ikke til plattformer som bygges i Korea og som i sin tur vil benyttes i Burma.

– Vi forholder oss til de internasjonale sanksjonene, og er stengt for garantier på Burma, uttaler kommunikasjonssjef i GIEK, Marika Nilsen, til Framtiden i våre hender.

– Ingen Burma-kontrakt for Seadrill
NTB skrev i går ettermiddag at en av riggene til det norske selskapet Seadrill nå kan være på vei til Burma. Kilden er det burmesiske nettstedet Mizzima. Framtiden i våre hender var i går formiddag i kontakt med Seadrills representanter i Singapore, som avviste at det finnes noen kontrakt for å sende riggen til landet. Riggen ligger nå utenfor Singapore.

– Hvis vi hadde vært i samtaler om et slikt oppdrag, ville vi uansett ikke annonsert det, sa West Jumo-riggens Marketing Coordinator, Per Hellebo til Framtiden i våre hender. Det lyktes ikke Framtiden i våre hender å få kommentar fra Seadrill i Oslo i går.

Til NTB avviser ikke selskapet at de vil sende rigger til landet i framtiden.

– Asia-regionen er i sterk vekst, noe som åpner for mange muligheter, og vi ønsker å ta del i denne utviklingen. Det kan bety at vi vil åpne for å investere i Burma dersom våre kunder ønsker det, sier kommunikasjonsdirektør Hilde Waaler i Seadrill til NTB.

Tips oss om oppdragene i Burma! Send en mail til norwatch@framtiden.no


Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -