Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Årets forbrukspushere 2010

I Framtiden i våre henders kåring av «Årets forbrukspusher» havner Ådne Sønderål, Aftenposten og Star Tour på den lite gjeve pallen.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
I Framtiden i våre henders kåring av «Årets forbrukspusher» havner Ådne Sønderål, Aftenposten og Star Tour på den lite gjeve pallen.

Prisen tildeles personer eller organisasjoner som utrettelig arbeider for å gjøre oss nordmenn enda mer forbrukskåte enn vi er. Vi forbruker allerede dobbelt så mye ressurser som gjennomsnittet i EU. Forbrukspusherne er blinde for de enorme miljø- og klimautfordringer verden står overfor.

SondralÅdne Søndrål vil importere Black Friday til Norge. Foto: norwegianoutlet.no 1. Ådne Søndrål for sin innsats for å etablere en ny shoppingtradisjon i Norge

Ådne Søndrål kåres til årets pusher. Den tidligere skøyteløperen inntar øverste trinn på pallen for sin utrettelige innsats for å forsterke shoppingkulturen i Norge. – Det har vært blod, svette og tårer, sier han selv.

Handelsdrevne amerikanske tradisjoner har allerede fått feste her i landet: morsdag, farsdag, Valentinsdag og Halloween. Nå syns Søndrål det er på tide også å få Black Friday hitover. Black Friday  kjennetegnes av grytidlig åpningstidee i butikkene, av fri fra jobben for å shoppe, av tilbudspriser, trafikkork og kaos i butikkene. Søndrål vil at så mange som mulig skal være med på å skape Black Friday-kaos også i Norge. Årets forbrukspusher står bak Norwegian Outlet i Vestby i Akershus, Norges største merkevareby. Black Friday skal bidra til å få opp salget i dette ”motemekkaet”.

2. Aftenposten for sin pushing av kjappe shoppingturer med fly

Andreplassen går til Aftenpostens reiseredaksjon som ustoppelig stimulerer leserne til å reise med fly, ofte med en tilleggsoppfordring om at du bør fly for å shoppe.  I desember reklamerte redaksjonen for kjappe Europaturer: ”Gjør unna julegaveshoppingen med en dagstur til en storby i Europa”. Anbefalt ble London, København, Berlin, Amsterdam, Stockholm, Paris og Göteborg. Flytider og priser ble oppgitt – ingenting ble overlatt til flyselskapenes egen markedsføring. Leserne reagerte på artikkelen, se for eks her.

Aftenposten driver en reklame for flyreiser som har en sterkere effekt enn selskapenes egen. De har også tidligere utmerket seg med liknende artikler, for eksempel en dobbeltside under overskriften:  ”Lite ferie igjen? – ta en dagstur. På grunn av gode kampanjepriser og muligheten for å kjøpe enveisbilletter er det mulig å få mange storbytimer på bare en dagstur.” (28. okt 2009)

Aftenpostens reisesider på internett er også i høy grad preget av reklame for flyselskapene, og de utmerker seg negativt blant konkurrerende nettaviser.

Nordmenn har på tjue år mer enn tredoblet flyreisene sine. Flytrafikk medfører store klimagassutslipp. Bare halvparten av oss tror at klimaendringene er menneskeskapt. Mediene har et ansvar for uvitenheten. Aftenpostens reiseredaksjon har et ansvar med sin pushing av kjappe shoppingturer med fly.
Framtiden i våre hender mener dette bidrar til at flysektorens øker sine utslipp drastisk, og at nordmenn flyr stadig oftere og lengre.

For tre år siden lagde Framtiden i våre hender et notat om reisestoffet i avisene hvor vi gikk gjennom de tre største avisene og kartla omfanget av reiseannonser. Her krevde vi at reklame for flyreiser burde forbys.Vi mener at Aftenposten utpeker seg negativt ved stadige reiseartikler av den enkle sorten. Aftenposten er dessuten landets største abonnementsavis regnes som en av de mest seriøse. På klimaområdet har avisen i mange år hatt en høy profil, blant annet er lederen for politisk redaksjon også kjent for å skrevet en innsiktsfull bok om klima: Ole Mathismoen: Hva skjer? Utgitt i oktober 2007.

De bør stille høyere krav til journalistisk kvalitet på reisestoffet sitt. Avisen er også landsledende på annonseinntekter, og setter en slett standard for kobling mellom reklame og journalistikk.


3. Star Tour for årets mest villedende annonse

Tredjeplassen går til Star Tour for årets mest villedende annonse, innrykket på avisenes førstesider: ”SPAR strøm i jula! Reis til sol og varme på Gran Canaria”. (Dagsavisen 11.12.10)

Noe må ha gått reklamemakerne hus forbi. Bare fattige studenter skrur av strømmen hjemme når de reiser bort i vinterkulda. Frostskader kan koste dyrt. Og hva med strømforbruket i hoteller og leiligheter på Star Tours reisemål. Selskapet lokker med oppvarmete basseng og luftkondisjonering – og litt mat skal vel også kokes?  

Når Star Tour gir inntrykk av at selskapet er opptatt av energisparing: Hva med brenningen av flydrivstoff på de 8220 kilometerne tur/retur Oslo – Gran Canaria. For én person medfører det et utslipp på 1,673 tonn CO2 – eller like mye som 600 mil med en mellomstor bil.

Star Tour lanserte denne kampanjen oppunder jul, for å kaste seg på i diskusjonene om de økende strømprisene i Norge. Mens resten av landet er bekymret for priser og forsyningssikkerhet i løpet av vinteren, ønsker reiseselskapet bare å bruke dette for å pushe sine egne klima- og energifiendtlige flyreiser.
Star Tour reklamerer med at egen nettside er “CO2-nøytral”, samtidig har Star Tour en egne miljøpolicy. Her heter det blant annet at Star Tour skal “ Informere kundene om selskapets miljøarbeid og stimulere til kjøp som minimerer miljøbelastningen under reisen og på reisemålet.” Denne reklamekampanjen er bare egnet til å villede kundene.

Kåringen har stått på trykk på dagbladet.no.

Kontaktperson: Arild Hermstad, leder. Tlf. 9803 6762

Om Framtiden i våre hender
Framtiden i våre hender er Norges største miljøorganisasjon og arbeider for rettferdig fordeling av jordas ressurser. Vi mener hensynet til natur og klima er viktigere enn vekst i forbruk og økonomi. Vi jobber for å få myndigheter og næringsliv til å legge forholdene til rette slik at folk gjør grønne og etiske valg.


Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -