Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Milliongevinst på lav standard

Ved å selge skipene til verksteder i Bangladesh, får rederne en langt bedre pris på de utgåtte farkostene, enn ved å levere dem til trygge verksteder med krav til sikkerhet og miljø. Fortjenesten kan være opptil én million dollar per skip.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Ved å selge skipene til verksteder i Bangladesh, får rederne en langt bedre pris på de utgåtte farkostene, enn ved å levere dem til trygge verksteder med krav til sikkerhet og miljø. Fortjenesten kan være opptil én million dollar per skip.

opphugging_maskintelegraf_520-330

Av Erik Hagen
Norwatch
Foto, Martin Guttormsen: To maskintelegrafer fra Bergen til salgs ved en gatebod i Chittagong, Bangladesh.

Norwatch skrev i går at halvparten av skipene som ble solgt til opphugging i fjor havnet på strender i Sør-Asia. Det kan være svært gode økonomiske grunner bak redernes valg av en slik løsning.

– Hvis vi solgte skipene til noen som hadde satt dem på en strand, og hvis vi ikke brydde oss med hvordan huggingen ble gjort, ville vi fått en ekstra inntekt på mellom en halv til en million mer per skip, sier Olav Sollie i biltransport-rederiet Höegh Autoliners.

Dette er erfaringen Höegh-rederiet har gjort ved å sammenlikne prisene de har fått ved å selge sine utgåtte båter til Kina – med prisene de kunne ha fått dersom de solgte dem til Sør-Asia.

Höegh Autoliners er blant de norske rederiene som har stilt høyest krav til miljøvennlig opphugging av skipene sine i Asia. Selskapet har håndplukket et kinesisk verksted som gjør jobben for dem, og rederiet følger hele prosessen fram til skipene er plukket fra hverandre.

Store prisforskjeller bekreftes av Den internasjonale maritime organisasjon (IMO). De har ikke selv klare tall på hvor mye rederiene tjener på å hugge opp skip uten å stille krav til miljø, men sier at bransjen har pleid å operere med 20 dollar dårligere pris per tonn stål hvis man følger de mest grunnleggende miljøkravene.

Til siste spiker
Rederiene som velger den raske løsningen, og ikke stiller krav til miljø og sikkerhet, kan tjene langt mer per utgåtte skip. Prisene som verkstedene i India, Bangladesh, Pakistan og Kina tilbyr for skip, varierer fra måned til måned. I enkelte tilfeller kan differansen løpe opp i millioner av kroner. Ulikhetene er avhengig av flere forhold, det viktigste er de lokale skrapstålprisene. Men alt fra monsunsesonger og tilgangen på tonnasje, til miljøtvister med myndighetene kan spille inn.

De siste årene har miljøvennlige verksteder betalt mindre for skipene enn de som ikke er miljøvennlige – og Kina har betalt mindre enn Sør-Asia. Ønsker man å grundig følge opp hvordan skipet behandles ved verftet, kommer slike kostnader i tillegg.

Höegh sier til Norwatch at oppfølgingen deres er grundig. Til rederiets kontorer i Oslo, tikker det ukentlig inn rapporter, med fotografier, om hvordan opphuggingen foregår. Dette er bestemt gjennom salgsavtalen som Höegh inngikk da de solgte skipet. Med salgsavtalene blir det også enighet om hva slags opphuggingsmetoder verftet skal bruke, og en plan for hvor de farlige materialene gjøres av til slutt. Det var da Höegh skulle selge sitt første skip til opphugging på mange år, for halvannet år siden, at rederiet etablerte sin strenge policy for hvordan opphuggingen skal foregå.

– I tillegg til at vår partner følger det opp, har vi vår egen oppfølging herfra. Til å begynne med var vi på besøk i Kina flere ganger. Nå har vi sett at systemet fungerer, så nå er det mer sporadiske besøk, sier Sollie.

– Er ikke en million dollar egentlig småpenger tatt i betraktning hvor mye skipene har skapt av inntekter i løpet av sin levetid?

– I sånne tider vi har hatt de siste årene, utgjør en million dollar mye penger. Om vi får inn 3 eller 4 millioner per skip utgjør det en relativt stor forskjell, sier Sollie.

Prisen utjevnes

I løpet av de siste få månedene har prisene på skrapstål endret seg på en måte som kan komme til å snu framtidens kostnadsvurdering av miljøstandarder.

Kina, som vanligvis tilbyr bedre miljøstandarder og priser ved kjøp av skip, kunne i en periode på to uker i mai faktisk gi høyere priser enn beryktede miljøvennlige verkstedene på strendene i Sør-Asia.

– Det forteller at de lokale stålprisene er viktige, og at kostnadene for å operere miljøvennlig ikke alltid behøver å være en hindring, påpeker Nikos Mikelis i Den internasjonale maritime organisasjon (IMO), overfor Norwatch.

Tallene om den nye prisutviklingen kommer fram i nyhetsbrevene til opphuggingsselskapet GMS.

Mikelis har fulgt opphuggingen i en årrekke, og viser til at bransjen har pleid å operere med et anslag på 20 dollar ekstra per tonn for å selge skipene til de av verkstedene langs Sør-Asias strender som er grønnere enn andre.

– Hvis rederiene ønsker å gjøre det vekk fra stranden, er kostnadene mye høyere, sier Mikelis.

Men om stålprisene i Kina fortsetter å øke, kan dette altså snus på hodet.

Sollie i Höegh Autoliners påpeker at den nye utviklingen i prisforskjellene i stålpriser likevel vil få begrenset effekt foreløpig.

– Det ikke sånn at Kina kan overta hele markedet fordi prisen blir høyere enn i Sør-Asia. Det er ikke så mange steder å gjøre av skipene i Kina. Og skal man gjøre det på den grønne måten som vi har valgt, er det veldig få steder å velge mellom, sier Sollie til Norwatch.


Les også:
08.07.2010 Røkke-skip til hogst med lukkede øyne
07.07.2010 Vil ikke boikotte Bangladesh
06.07.2010 Milliardærstranda
06.07.2010 Kritisk til ny konvensjon
06.07.2010 Dette er skipene som ble hugget opp
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -