Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Dette er skipene som ble hugget opp

Å finne ut hva som er et norsk skip er ikke lett. ’Bow Asir’ som ble kapret av somaliske pirater i fjor, var drevet av nordmenn, registrert på Bahamas og eid av et selskap i Isle of Man - av en nordmann på Guernsey. Her er Norwatch-oversikten over de norske skipene som ble solgt eller sendt til opphugging i 2009 – som ’Bow Asir’.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Å finne ut hva som er et norsk skip er ikke lett. ’Bow Asir’ som ble kapret av somaliske pirater i fjor, var drevet av nordmenn, registrert på Bahamas og eid av et selskap i Isle of Man - av en nordmann på Guernsey. Her er Norwatch-oversikten over de norske skipene som ble solgt eller sendt til opphugging i 2009 – som ’Bow Asir’.

opphugging_verksted_520-330
Av Erik Hagen
Norwatch
Foto: Martin Guttormsen

Norwatch har gått igjennom alle de 97 skipene som det norske internasjonale skipsregisteret strøk fra sine lister i løpet av 2009. Av disse ble 26 skip sendt til opphugging. Bare ett av skipene endte sine dager ved et anlegg i Norge. Resten har Norwatch sporet til verksteder i Asia.

Samtidig har Norwatch funnet fram til at minst 27 øvrige norsk-kontrollerte skip ble solgt til opphugging i fjor. Sannsynligvis er listen enda lenger. Legger man sammen de norsk-registrerte og norsk-kontrollerte skipene, er antallet 53 skip. Av disse har halvparten endt opp på strendene i Asia: 9 har endt sine dager i Bangladesh, 18 i India, viser oversikten nederst.

Det er sannsynlig at omfanget av norsk-kontrollerte skip til opphugging er langt større enn det Norwatch her gjør rede for.

Det er nemlig ikke innlysende hvordan man bør definere et skip som ’norsk’.

Tatt av pirater
Skipet ’Bow Asir’ er et eksempel på et skip som formelt sett ikke er norsk, men likevel er norsk-kontrollert. Slike skip finnes det nok mange av. Tankskipet er eid av en nordmann med adresse på skatteparadiset Guernsey, og drevet av et norsk managementselskap. Men selve eierselskapet er registrert i skatteparadiset Isle of Man, og båten er registrert på Bahamas. Til tross for at både selskapet og skipet er utenlandsk-registrert, vil det være naturlig å regne skipet som norsk. Da Bow Asir ble kapret av somaliske pirater i fjor, støttet for eksempel Rederiforbundet og norske myndigheter velvillig opp med bistand for å frigjøre skipet. Kort tid etter skal skipet ha blitt sendt til opphugging.

opphugging_nortrans_380
26 fartøyer i det norske skipsregisteret NIS ble solgt til opphugging i fjor. Bare ett av dem, det vesle frakteskipet Nortrans, endte sine dager i Norge. Her ligger Nortans på huggestabben hos Fosen Gjenvinning i Sør-Trøndelag. Foto: W.Nicolaisen/BåtFoto
Flere av båtene som sendes til opphugging har vært drevet av norske selskaper i årevis. Slike skip regnes heller ikke normalt som norske. Ansvaret for driften av båter har ligget i Norge, mens eieren har vært utenlandsk. På den måten kan store tankskip med norsk-klingende navn som ”Arendal” og ”Geilo” være drevet av nordmenn og putre opp på tidsvannsstrendene i Bangladesh. Skipene er imidlertid ikke norsk-eide, men tilhører en gresk milliardær.

Det er også uklarheter om hvordan man definerer om et skip er solgt til opphugging eller ikke. Rederiet I.M.Skaugen, for eksempel, solgte ett skip i fjor, det tretti år gamle gasstankskipet Norgas Pioneer. Kjøperen hadde sagt at de ønsket å fortsette å bruke skipet, men likevel, bare få dager etter salget, ble fartøyet kjørt opp på stranda i Alang i India, for opphugging. Skipet inneholdt flere tonn ettertraktet rustfritt stål. Det samme skjedde med giganttankeren Knock Nevis, eid av Fred Olsen.

Norwatch har vært i kontakt med et trettitalls rederier i forbindelse med artikkelserien om opphuggingen av norske skip.

Det eneste rederiet som har unnlatt å svare på Norwatch-henvendelser er Eitzen, til tross for 5 eposthenvendelser og 4 telefonsamtaler, fra april til juni i år. Det er mulig at Eitzen har solgt langt flere enn det ene skipet nevnt over. Muligens ble seks andre av Eitzens kjemikalietankere solgt til opphugging i løpet av 2009.


Norsk-registrerte skip, solgt eller sendt til opphugging, 2009
Skip Eier
Opphuggingsland Byggår
NORTRANS Kaarbø Mekaniske Verksted Norge 1967
VM CALLUNA Vestland Marine AS India 1986
SIGLOO NORSE Eitzen
India 1982
SEA CORONA CS & P (Danmark) India 1972
NEPTUN Star Tankers Ltd India 1976
BW HERAKLES BW Gas
Bangladesh 1982
SPAR THREE Spar Shipping Bangladesh 1982
JO OAK Jo Tankers
India 1983
JO LØNN Jo Tankers
India 1982
GEM OF GOA Indian Chemical Tanker India 1980
RITA DEL MAR Hesnes Rita AS Kina 1978
TAKAYAMA Wilh Wilhelmsen Kina 1983
STAR DOVER Grieg Shipping Kina 1977
CLIPPER LADY Solvang
India 1979
HEKABE BW Gas
Bangladesh 1977
BW HEMINA BW Gas
India 1979
HAVKONG BW Gas
Bangladesh 1978
ANNA Uriah Shipping/NYK Kina 1978
BW SAGA BW Gas
Bangladesh 1979
HÖEGH TRINITY Höegh Fleet Services Kina 1981
TELLUS Wilh Wilhelmsen Kina 1978
BW RACHEL BW Gas
Bangladesh 1984
ARENDAL Arendal Holding/Cyclos Ships (Hellas) Bangladesh 1986
GEILO Western Trading/Cyclos Ships (Hellas) Bangladesh 1990
HAVRIM BW Gas
India 1980
BW SUND BW Gas
India 1981















Øvrige skip - ikke i NIS-registeret eller solgt i 2009.

Skip Eier
Opphuggingsland Byggår
Talabot Wilh Wilhelmsen Kina 1979
Autocarrier United European Car Carriers AS Tyrkia 1982
Setubal United European Car Carriers AS Tyrkia 1978
Autoroute United European Car Carriers AS Tyrkia 1979
Kiwi Breeze Höegh Autoliners AS Kina 1978
Höegh Tramper Höegh Autoliners AS Kina 1980
Höegh Trapper Höegh Autoliners AS Kina 1981
Höegh Trekker Höegh Autoliners AS Kina 1981
Höegh Troubadour Höegh Autoliners AS Kina 1980
Morning Rose Höegh Autoliners AS Kina 1980
Kiwi Auckland Höegh Autoliners AS Kina 1985
Höegh Cochin Höegh Autoliners AS Kina 1983
Knock Taggart Fred Olsen
India 1974
M/V Baron T Klaveness Gruppen Danmark
Aker Smart 3 Aker Floating Production Bangladesh 1982
Rhodos Cement Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S Danmark 1972
Margo Cement Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S Danmark 1975
Gotland Cement Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S Danmark 1977
Bali Cement Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S Danmark 1974
Eagle Arrow Gearbulk
India 1977
Rhein Gearbulk
India 1979
Condor Arrow Gearbulk
Kina 1979
Pipit Arrow Gearbulk
Kina 1974
Dorset Uleholmen Shipping AS India 1978
Bow Asir Star Tankers
India 1982










Sendt til opphugging, men rederiet avviser at det var intensjonen
Norgas Pioneer Norgas Carriers/I.M.Skaugen India
Knock Nevis Fred Olsen
India 1974


Har du innspill til listen?
Kontakt oss gjerne på redaksjonen@norwatch.no




Les også:
08.07.2010 Røkke-skip til hogst med lukkede øyne
07.07.2010 Milliongevinst på lav standard
07.07.2010 Vil ikke boikotte Bangladesh
06.07.2010 Milliardærstranda
06.07.2010 Kritisk til ny konvensjon

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -