Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Vil ikke boikotte Bangladesh

Bangladesh er et av de viktigste landene for opphugging i dag, men sikkerheten og miljøstandardene henger langt etter de andre opphuggingslandene. Næringen tror en boikott vil være skadelig.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Bangladesh er et av de viktigste landene for opphugging i dag, men sikkerheten og miljøstandardene henger langt etter de andre opphuggingslandene. Næringen tror en boikott vil være skadelig.

opphugging_arbeider_520-330

Av Erik Hagen
Norwatch
Foto: Martin Guttormsen. Fra pauserommet til skipsopphuggerne.

Skipsopphuggingen er en kjempeindustri i Bangladesh. Opptil 50.000 mennesker kan være sysselsatt i bransjen, som har blitt sentral for Bangladesh sin stålindustri.

Da Norwatch var i Bangladesh i 1999, kunne vi fortelle om svært graverende miljø- og arbeidsstandarder. Arbeiderne var utsatt for helsefare av farlige kjemiske stoffer, det var lite sikkerhetsutstyr, kontraktsforholdene var elendige og nabolandsbyer led av forurensning. Les Norwatch-rapporten fra 1999 her.

Disse forholdene har fortsatt fram til i dag. Ettersom næringen er så viktig for landet, er det uheldig å kutte all eksporten av avfalls-skipene til landet, påpekte Norwatch den gangen.

Det mener også Rederiforbundet i dag. De vil ikke fraråde norske rederier å selge avfallet sitt til Bangladesh. Etter initiativ fra Rederiforbundet og Miljøverndepartementet, støtter Norad nå et prosjekt i Bangladesh for å heve standarden ved opphuggingen.

– Sammen med norske myndigheter er vi med på et bistandsprosjekt i Bangladesh. Så vi kan ikke si at vi boikotter dem på den ene siden, mens vi støtter dem på den andre. Vi sier at hvis et rederi ønsker å selge til Bangladesh bør de gå til verft knyttet til det norske bistandsprosjektet. Å selge til verksteder som er i en oppgraderingsfase vil bidra til en utvikling, sier seksjonsleder Tor Christian Sletner i Rederiforbundet.

De siste årene har Kina vokst fram som et alternativ til rederier som ønsker å resirkulere skipene sine på en grønnere måte. Rederiforbundet anbefaler standardene i Kina.

– Vårt råd er at Kina er gjennomgående veldig bra. De beste verkstedene i Alang i India har også en akseptabel standard, og kommet langt i utviklingen mot konvensjonens krav, mens Bangladesh henger veldig langt etter, sier Sletner.



Les også:
08.07.2010 Røkke-skip til hogst med lukkede øyne
07.07.2010 Milliongevinst på lav standard
06.07.2010 Milliardærstranda
06.07.2010 Kritisk til ny konvensjon
06.07.2010 Dette er skipene som ble hugget opp
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!