Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Økernveien 94, 0579 Oslo

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Avinor ber for sin syke mor

I Aftenposten for 16. juni mener Ove Narvesen i Avinor at lyntog truer distriktene. Dette er et tullete utspill fra Avinor-sjefen. Utbygging av høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge vil blir det største distriktspolitiske løftet i Norge på mange mange tiår. I dag passerer flyene i ti tusen meters høyde over bygdene i Sør-Norge, og store deler av distrikts-Norge vil tjene på lyntog.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

I Aftenposten for 16. juni mener Ove Narvesen i Avinor at lyntog truer distriktene. Dette er et tullete utspill fra Avinor-sjefen. Utbygging av høyhastighetsbaner mellom de største byene i Norge vil blir det største distriktspolitiske løftet i Norge på mange mange tiår. I dag passerer flyene i ti tusen meters høyde over bygdene i Sør-Norge, og store deler av distrikts-Norge vil tjene på lyntog.

 

Reisetider til og fra Oslo/Bergen/Stavanger/Trondheim for de stedene som ligger langs linjene vil bli dramatisk redusert. Også de som bor i nabodalføret til linjene vil tjene, fordi de vil få kortere reisetid hjemmefra og til /fra de store byene. Om høyhastighetsbanen bygges gjennom Gudbrandsdalen vil eksempelvis reisetiden til Oslo fra Koppang i Østerdalen likevel reduseres med tre kvarter, fra dagens 3t 17 min til 2t 30 min, fordi det går så mye raskere fra Hamar og ned enn tidligere.

Det er ingenting som tyder på at ikke Regjering og Storting vil sørge for å sikre en finansieringsmodell som ivaretar Nord-Norge. Jeg tviler på om tallene som presenteres i artikkelen er riktige. Størstedelen av overskuddet til Avinor (som er det som brukes til å utjevne tapet på en del flyplasser) kommer fra utenlandspassasjerene. Spesielt er tax free-handelen viktig. Denne vil neppe bli særlig mindre om man bygger ut lyntog, mulig noe unntak fra København og Stockholm. Det er heller ikke slik at en gjennomsnittspassasjer mellom Oslo og Bergen gir 300 kroner i overskudd til Avinor, som faktisk antydes i artikkelen. Færre passasjerer vil også bety reduserte driftsutgifter, og redusert investeringsbehov på de store flyplassene, som frigjør mer penger til Nord-Norge og de få flyplassene på Vestlandet der lyntoget ikke gir et fullverdig reisetilbud. Det går i dag ca 4,5 millioner passasjer på de tre rutene Oslo-Værnes, Oslo - Flesland og Oslo-Stavanger, alle tre er på listen over de 20 mest trafikkerte i Europa, se http://www.framtiden.no/download-document/355-norge-flyr-mot-europa-toppen.html

Narvesen har grunn til å være bekymret, men mest på vegen av Avinor. Deres overinvestering i utbygging av hovedflyplassen på Gardermoen er vanvittig. Det skal nå investeres milliardsummer for å doble passasjertall og trafikktall frem til 2030. Dette er som å vedde på at det ikke kommer høyhastighetstog. Taper Narvesen veddemålet, er det en gigantisk feilinvestering. Dette får Avinor til å agere som en politisk aktør i opposisjon mot Stortingsflertallet, som er for høyhastighetstog. Det er rimelig paradoksalt når Avinor er 100 prosent eid av det samme Stortinget. Selv om planene om utbygging er godkjent av politiske myndigheter, er det Avinor som er drivkraften bak planene, det er de som tar opp lån, lager planer og strategier for en uforsvarlig vekst i forurensende flytrafikk. Avinors desperate utspill mot lyntog er nok derfor ikke det siste vi hører fra den kanten