Lær av britene!
Den nye britiske regjeringen kansellerte 12. mai 2010 den varslede flyplassutvidelsen på Heathrow, i tillegg til nye rullebaner på Gatwick og Stansted. Bakgrunnen for dette vedtaket er en avgjørelse fra britisk Høyesterett som fastslår at det både juridisk og moralsk er uholdbart å videreføre en luftfartspolitikk fra før klimaloven, the "Climate Change Act". Omtrent samtidig (10. mai) vedtok Ullensaker Herredsstyre konsekvensutredningen for utbygging av Gardermoen som åpner for en dobling av passasjertallene (til 35 millioner). (Les vår høringsuttalelse.)
– Norge har forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020. Da nytter det ikke å legge opp til en infrastruktur som motvirker muligheten for å nå målene. De rødgrønne må gripe inn og stoppe ny terminal og rullebane på Gardermoen slik som deres mer konservative kolleger har gjort i Storbritannia, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.
I stedet for å legge opp til mer vekst i flytrafikken, må myndighetene få en stor del av flytrafikken ned på bakken i form av lyntog, både i Sør-Norge og til kontinentet.

Fakta: * Siden 1990 har flytrafikken mer enn pdf tredoblet seg målt i antall personkm. * Utslippet fra nordmenns flyreiser utgjør i dag ca like mye som utslippene fra personbiltrafikken. * Nordmenn flyr mest innenriks i Europa, og vi har tre av Europas 20 mest trafikkerte flyruter. * Norske tog er blant de tregeste i Europa. |

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!