Ta en spansk en!
Samferdselsdepartementet har satt i gang en utredning av høyhastighetsbaner i Norge. Dette er på høy tid, men vi er bekymret for at utredningen vil skjele mest til land som ikke har høyhastighetsbaner! Leser du Aftenpostens glimrende oppslag i dag, ser du at vi har mye å lære av Spania, både når det gjelder utbyggingshastighet, finansieringsmåte, volum på investeringer, og ikke minst om nedgang i den klimaskadelige flytrafikken.

Samferdselsdepartementet har satt i gang en utredning av høyhastighetsbaner i Norge. Dette er på høy tid, men vi er bekymret for at utredningen vil skjele mest til land som ikke har høyhastighetsbaner! Leser du Aftenpostens glimrende oppslag i dag, ser du at vi har mye å lære av Spania, både når det gjelder utbyggingshastighet, finansieringsmåte, volum på investeringer, og ikke minst om nedgang i den klimaskadelige flytrafikken.
Det presiseres ikke klart i mandatet til utrederne hva som menes med ”høyhastighetsbaner”. Vil europeiske standarder og norsk regelverk (Høyhastighetsforskriften) bli fulgt? Da må det utredes baner med en hastighetsstandard på minimum 250 km/t - og 300 km/t der det er mulig. Vil du vite mer om hvor lite penger Norge bruker på jernbane sammenlignet med land som Spania og Sverige, kan du lese vårt notat om dette fra 2009.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!