Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Utfordring til Rederiforbundet

Det norske folk inviteres nå til en dugnad for å skrape sammen 11 milliarder til rederinæringen, etter at Finansdepartementet tapte skattesaken med knappest mulig margin i Høyesterett.
Finansminister Johnsen må selvsagt øke skattetrykket overfor næringen, for eksempel å pålegge høyere CO2-avgifter for innenlandsk skipstrafikk, samt å gjøre slutt på unntaksordningene for fiskerinæring, m.m.
Rederinæringen må dessuten pålegges å betale for sine klimautslipp internasjonalt. I dag slipper de unna miljøkostnader når de krysser landegrensene, på samme måte som de slipper unna det meste av beskatning ellers.  Mitt forslag til rederinæringen er at de snarest bruker sine nyvunne finansielle muskler for å bidra til å løse klimakrisen. Ingen nye skip må bygges uten å ta i bruk miljøvennlige teknologier, konseptskipet Orcelle må ut av konseptfasen og bli en realitet - nå. Når Ola og Kari Nordmann nå må skrape sammen 2500 kr hver for å hjelpe den stakkars næringen, bør rederne gi noe som monner tilbake.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Det norske folk inviteres nå til en dugnad for å skrape sammen 11 milliarder til rederinæringen, etter at Finansdepartementet tapte skattesaken med knappest mulig margin i Høyesterett.
Finansminister Johnsen må selvsagt øke skattetrykket overfor næringen, for eksempel å pålegge høyere CO2-avgifter for innenlandsk skipstrafikk, samt å gjøre slutt på unntaksordningene for fiskerinæring, m.m.
Rederinæringen må dessuten pålegges å betale for sine klimautslipp internasjonalt. I dag slipper de unna miljøkostnader når de krysser landegrensene, på samme måte som de slipper unna det meste av beskatning ellers.  Mitt forslag til rederinæringen er at de snarest bruker sine nyvunne finansielle muskler for å bidra til å løse klimakrisen. Ingen nye skip må bygges uten å ta i bruk miljøvennlige teknologier, konseptskipet Orcelle må ut av konseptfasen og bli en realitet - nå. Når Ola og Kari Nordmann nå må skrape sammen 2500 kr hver for å hjelpe den stakkars næringen, bør rederne gi noe som monner tilbake.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -