Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Avgiftsfri båtdiesel forever

For to år siden foreslo den rødgrønne regjeringen å skattelegge avgiftsfri diesel til fritidsbåter, en godt begrunnet miljøavgift som ville gitt ti-talls millioner til statskassen. Bensin til fritidsbåter har i alle år betalt full avgift, mens diesel av obskure grunner ikke har blitt avgiftsbelagt.
Forbruket er sterkt luksuspreget, og antallet båter som går på diesel har økt dramatisk, også som følge av den gunstige avgiftsordningen. Protestene mot regjeringens avgiftsforslag var da langt mer beskjedne enn årets opprør mot biodieselavgiften. Fritidsbåtlobbyen mente det ville bli stille på fjorden om dieselen ble avgiftsbelagt. De vant frem, behandlingen i Finanskomiteen førte til at hele forslaget falt.
Her ga altså regjeringen og finansminsteren etter for press, til tross for at miljøet ville kommet bedre ut, og ingen norske arbeidsplasser var truet. Biodiesellobbyen har tydeligvis mye å lære...

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

For to år siden foreslo den rødgrønne regjeringen å skattelegge avgiftsfri diesel til fritidsbåter, en godt begrunnet miljøavgift som ville gitt ti-talls millioner til statskassen. Bensin til fritidsbåter har i alle år betalt full avgift, mens diesel av obskure grunner ikke har blitt avgiftsbelagt.
Forbruket er sterkt luksuspreget, og antallet båter som går på diesel har økt dramatisk, også som følge av den gunstige avgiftsordningen. Protestene mot regjeringens avgiftsforslag var da langt mer beskjedne enn årets opprør mot biodieselavgiften. Fritidsbåtlobbyen mente det ville bli stille på fjorden om dieselen ble avgiftsbelagt. De vant frem, behandlingen i Finanskomiteen førte til at hele forslaget falt.
Her ga altså regjeringen og finansminsteren etter for press, til tross for at miljøet ville kommet bedre ut, og ingen norske arbeidsplasser var truet. Biodiesellobbyen har tydeligvis mye å lære...

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -